Ny bok visar dramatisk minskning av tjäder

En ny bok har släppts om världens största skogshöns, tjädern. Det är svenska Tjäderkommittén Tjäderobservatörerna, som består av Sveriges främsta tjäderexperter, som under 60 år följt tjäderstammens utveckling i det svenska skogslandskapet. Bland annat har en tjäderspelsplats i Västerdalarna följts under 40 år!

Rapporten ”Tjädern och kalhyggesbruket – populationens utveckling i Sverige de senaste 60 åren” visar på en dramatisk minskning av tjädern.

– Minskningen beror på det schabloniserade kalhyggesbruket som indirekt och direkt  ödelägger mycket av skogens biologiska mångfald, säger Tjäderkommitténs ordförande Göran Rönning.

Blåbärsförekomsten har minskat med 20% sedan 1999 enligt Riksskogstaxeringen. Blåbär är tjäderns viktigaste barmarksföda. De glesa blåbärsgranskogarna som gynnade tjädern tidigare, kalhuggs nu i rasande fart och ersätts av tätare monokulturer av barrträd som tränger undan blåbärsriset.

– Skogsbruket fortsätter också att ödelägga tjäderns spelplatser, trots att tjädern är upptagen i EUs direktiv som skyddsvärd art, fortsätter Göran.

Han pekar på ett konkret exempel som Forskningsresan under sommaren upptäckte i norra Jämtland:

– Skogsbolaget Holmen Skog hade avverkningsanmält urskogsliknande naturskog vid Fågelberget, som fått sitt namn uppkallat av att där finns en urgammal tjäderspelplats. Trots det tänker skogsbolaget kalhugga tjäderns spelplats.

– Dagens ensidiga skogspolitik hotar allvarligt tjädern som är anpassad till ett helt annat
skogslandskap än det industrialiserade plantagebruket som nu dominerar Sverige, avslutar Göran Rönning.

Mer info:

Göran Rönning, ordförande Tjäderkommittén
Epost: goran.ronning@gmail.com

Boken beställs via redaktören goran.ronning@gmail.com eller kansli.gavledala@naturskyddsforeningen.se 100 kr + frakt 39 kr. Betala via swish 123 4272 449 eller pg 512687-5. Ange namn och postadress.

2 thoughts on “Ny bok visar dramatisk minskning av tjäder

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *