Vi överklagar vargjakten

Naturskyddsföreningen Dalarna överklagar Länsstyrelsen Dalarnas beslut om licensjakt på 6 vargar i Flatenreviret.

Vi yrkar att:

a) förvaltningsrätten upphäver beslutet om licensjakt efter varg i Dalarnas län
b) om jakt tillåts, att de vargar som skjutits efter beslutet om licensjakt (28/9) räknas ifrån de som beslutats (6 st), samt att det inte ska få användas mer än en hund
c) förvaltningsrätten inhiberar beslutet tills ärendet prövats

GRUNDER
Vi anser att beslutet strider mot EU:s art- och habitatdirektiv och att licensjakten är olaglig.

Vi vill också påpeka följande:

1. Vargpopulationen överskattas

Lst Dalarna hänvisar till den senaste Varginventeringsrapporten från Viltskadecenter, SLU. I den slutgiltiga populationsuppskattningen ingår kända döda vargar samt en omräkningsfaktor på 10, vilket får populationen att verka större än den är.

2. Licensjakt på varg leder inte till minskad illegal jakt

3. Varg har inte gynnsam bevarandestatus i Sverige. Vargpopulationen är starkt inavlad och har inte tillgång till sitt naturliga utbredningsområde.

4. Naturvårdsverkets rapport ”Analys och redovisning av hur socioekonomin påverkas av en vargpopulation som har gynnsam bevarandestatus i Sverige” visar att vargen inte påverkar socioekonomin negativt i berörda områden.

5. Onödigt lidande med upp till tre starkt drivande och aggressiva Plotthundar/Rysk stövare

Vi protesterade förra året på att det då skulle vara tillåtet med två hundar, i år har det utökats till tre (3) hundar! Det är en jakt som innebär onödigt lidande för viltet (här: vargen) vilket skulle gå emot 27 § i jaktlagen.

6. Flera vargar har skjutits under hösten

Under hösten har det rapporterats att vargar skjutits då de attackerat hundar i bl a  Falun och Idre. I det fall det blir licensjakt, borde de vargar som skjutits efter beslutet om licensjakt (27/9) räknas ifrån de som beslutats (6 st).

Läs hela överklagan licensjakt 2018