Köp färre och bättre kläder

Svenskarnas klädinköp står för det fjärde största bidraget till våra koldioxidutsläpp – efter ”bilen, biffen och bostaden”, alltså våra transporter, vår mat och vårt boende.

Naturskyddsföreningen arbetar därför för att ge kläderna ett längre liv bl a genom att anordna klädbytardagar. Kläders klimatpåverkan är bara ett av flera motiv. När kläder tillverkas och bomull odlas används massor av kemikalier, vatten och energi, arbetsmiljön är ofta dålig och miljön och människorna bakom plaggen drabbas hårt.

Att byta kläder med andra är förstås bra för miljön men för dig som vill vara maximalt miljövänlig är det viktigaste att använda kläderna länge istället för att köpa nytt. Det är klart viktigare än alla andra aspekter, till exempel hur och var kläderna är tillverkade och vilket material de är gjorda av.

Så här får du en hållbar garderob:

1. Köp färre och bättre kläder Minska antalet nyinköp och köp kläder av bra kvalitet. Köp bara det du behöver och som du verkligen kommer att använda .
  2. Begagnat är bäst för miljön Köp second hand och sälj eller skänk det du själv inte använder. Byt kläder med andra, hyr eller låna kläder på ett klädotek.
  3. Miljömärkt påverkar minst Välj helst miljömärkta kläder. Om det inte finns, välj kläder av ekologiska eller återvunna fibrer eller plagg som är kontrollerade för hälsofarliga ämnen.
  4. Ta väl hand om dina kläder Om du vårdar dina kläder så håller de längre. Vädra ofta. Tvätta i rätt temperatur och inte för ofta. Hängtorka gärna.
  5. Laga kläder Laga de plagg som har gått sönder eller sy om till något nytt. För finare kläder kan det vara värt att anlita en skräddare.
  6. Tänk på hur du tar dig till klädbutiken Under klädernas livscykel kommer 22% av klimatpåverkan från transporterna till och från affären som ofta sker med bil enligt ny forskning vid Chalmers.

Den 1:a april anordnas det Klädbytardagar över hela Sverige, Norge och Danmark. Även i Falun finns det chans att byta plagg som du har tröttnat på. Mer info finns på www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen

Naturskyddsföreningen i Falun

Birgitta Johansson