Hur miljövänligt är egentligen det svenska konventionella jordbruket?

Det sprids 5,9 miljoner hektardoser kemiska bekämpningsmedel över mindre än 2 miljoner hektar åker. Enkel matematik säger att det räcker till att bekämpa åkrarna nästan tre gånger!

Det har aldrig sprutats fler hektardoser över de svenska åkrarna och den mat som odlas där (källa: rapport M131SM 1501 ”Växtskyddsmedel i Jordbruket 2015” som finns att ladda ner på www.scb.se, www.kemi.se) Hur kan det påstås att det konventionella svenska jordbruket är på väg åt rätt håll när antalet hektardoser ökat med 31% de senaste fem åren?

1277 ton ogräsmedel, verksam substans, spreds i Sverige 2015. Den vanligaste substansen är glyfosat som finns i t ex Round-Up med 683 ton. I ca 75 produkter anser tillverkarna inte kunna offentliggöra uppgifter om hur stora mängder verksam substans som ingår. Mest kemiska bekämpningsmedel används utan tvekan till potatis som idag odlas på mindre än 1% av den totala åkermarken.

Det stora problemet med de giftiga kemiska bekämpningsmedlen (dock godkända av Kemikalieinspektionen) är att ingen egentligen vet var de sprids eller hur många doser som spridits vid varje tillfälle. Danmark har mycket mer rigorösa bestämmelser.

Vi tror att det skulle vara nyttigt för lantbruksnäringen om man ”vågade” vara tydlig och berätta vad som egentligen sker. Nu försöker man att ”försköna” och berättar i vaga ordalag om det miljövänliga konventionella jordbruket.

Det finns många miljögifter i vår omgivning som vi drabbas av. Det vi skrivit om här kan vi alla påverka.

Anders och Gunilla Munters

Läs hela inlägget på http://munterskrav.bloggo.nu/

Läs mer i Peter Einarssons rapport som släpps 17 nov på www.naturskyddsforeningen.se, sök på bekämpningsmedel.