Borlängekretsen sponsrar Fältbiologers resa till Paris

pojkeskog_PBfri

Borlängekretsen är en av fyra kretsar som nappat på Fältbiologernas erbjudande – sponsra en fältbiologs resa till klimattoppmötet COP21. Här berättar Pelle Homman, kassör i kretsen, om hur de tänkte när de tog beslutet kring sponsringen och varför det är viktigt.

Ett 50-tal fältbiologer är på väg till COP21 om några veckor. För att ungdomarna ska kunna åka, behöver de tillskott i kassan. Sponsringen går ut på att en privatperson eller krets eller länsförbund ger en gåva och Fältbiologerna matchar med en motprestation, tex exklusiva nyhetsbrev eller en föreläsning. Läs mer om erbjudandet här: >> Klimatmaxa – skicka en fältbiolog till Paris

Pelle Homman berättar att Borlängekretsen dels har ett stort klimatengagemang och dels en idé kring att försöka starta upp en fältbiologverksamhet.

– Denna sponsring sammanfattar båda våra intressen, berättar Pelle. Vi har under en längre tid dragits med i huvudsak äldre aktiva medlemmar, som i sin tur rekryterar nya äldre medlemmar. Detta kan vara ett sätt att försöka bryta den cirkeln.

Beslutet i styrelsen togs tack vare ett förslag från en av kretsens nya styrelsemedlemmar. Frågan förbereddes via mail för beslut på följande styrelsemöte.

– Tankarna har även funnits tidigare på att försöka engagera våra yngre medlemmar på något vis men utan att ha blivit konkretiserade. Syftet med vår sponsring är i huvudsak att försöka komma igång med fältbiologverksamhet i vår krets.

Pelle berättar vidare att de ser fram emot sponsringens motprestation. Tillsammans med Fältbiologerna kommer kretsen bjuda in till ett föredrag dit yngre medlemmar och andra yngre intresserade är inbjudna.

– Detta hoppas vi kunna utgöra en start att bygga vidare på mot en fältbiologverksamhet, säger Pelle. Vi tror också att det kan ge ytterligare engagemang kring klimatfrågan och ge skjuts till vårt nyligen bildade lokala klimatnätverk.