Kompensera landsbygden för höjda bränsleskatter!

Regeringens aviserade höjning av bränsleskatterna kritiseras. Skattehöjningen bör inte genomföras tycker man eftersom landsbygdsbefolkningen blir lidande och jobb hotas. Det är ett alltför förenklat och kortsiktigt resonemang menar Naturskyddsföreningen i Dalarna.
Vi anser att bränsleskatten på 50 öre inte är någonting jämfört med världsmarknadsprisernas variation på flera kronor hit och dit. Det gör verkligen livet på landet oberäkneligt. Det vore bättre om vi inte var så beroende av världsmarknadspriserna. Det blir vi om vi ställer om vårt energisystem illa kvickt. Framställning av biodrivmedel är en jobbskapare på landsbygden och vi vill att den höjda bensinskatten ska användas till att få igång produktion av mer biodrivmedel som biogas. Verkligen en landsbygdsinvestering!
Det är viktigt att inte skjuta problemet framför sig. Den brittiska centralbankens ordförande Mark Carney varnar för övergångsrisker när samhället ställer om till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Det innebär bland annat mycket drastiska höjningar av bränsleskatterna, som kommer att slå hårt mot de som inte har något alternativ till bilen.
Vi önskar att våra politiker, från såväl röd-grönt som borgerligt håll, kompenserar de människor som får orimligt höga kostnader när priset på utsläpp stiger. Skatteintäkterna kan användas till fler riktade stöd till landsbygden, såväl till enskilda som byter upp sig till fossilfritt som till allmänna satsningar på infrastruktur för förnybar el och biogas.
Idag släpper vi ut klimatgaser som leder mot 3-4 graders global uppvärmning. Det blir som ett permanent världskrig där planeten är vår fiende, säger Johan Rockström på Stockholm Environment Institute. De globala utsläppen av växthusgaser bör vara nära noll år 2050 för att med ganska hög sannolikhet begränsa uppvärmningen till under 2 grader. Det innebär att inga utsläpp blir oviktiga.
Transporter utgör idag nästan 40 % av de totala koldioxidutsläppen i Sverige. Regeringens mål om en fossil-oberoende fordonsflotta år 2030 innebär att alla nya bilar i princip behöver vara fossilfria från och med idag, eftersom många av dem fortfarande kommer att rulla på vägarna 2030. Därför behövs en kraftfull politik redan idag. Priset på utsläpp är det klart mest effektiva verktyget som politikerna har i sin hand. Politiker måste våga ta kortsiktigt obekväma beslut för en långsiktigt beboelig planet!
 Mattias Ahlstedt, ordf. Naturskyddsföreningen Dalarna