Sammanfattning av länsförbundets protokoll

Beslut att investera i solceller via ETC. Beslut att anställa Kristina Persson på 50% med särskilt anställningsstöd. Ska be om möte med den nya landshövdingen Ylva Thörn. Långa diskussioner om lupiner, som det varit mycket om i media, och vi begär möte med Trafikverket.

Skog: reservatsbegäran inskickad för Rövarberget i Mora. Inventering och rapport på gång i Venjans Skogsrike. Forskningsresan i Venjan 2016. Ge ut boken Dalaskogen till minne 25 år senare? Diskuterade skog vid sjön Yxen i Leksand och på ön Sollen i Ludvika. Fått förlängd tid att yttra oss om vindkraft på Orrberget i Ludvika. Planerade aktiviteter: Skogens Dag 5 sept, Fulufjällsresa 18-20 sept, studieresa till storbrandsområdet i Sala prel 10 okt, kurs i samarbete med riks 1 nov.

Rovdjur: Ny rovdjurspolicy behövs, vi sammanställer vad som finns idag för att arbeta fram en policy för Dalarna. Önskar nystart för referensgruppen till naturvårdens repr. i viltförvaltningsdelegationen Asinja Holma. Gemensamt nätverk i landet Dalarna, Gävleborg, Värmland? Ev. kurs för att förebygga brott med APU.

Handla Miljövänligt: Miljövänliga Veckan v. 40, tema Ekofika; kaffe och bröd. Vi ingår i hållbar konsumtionsgrupp med länsstyrelsen som bl a ordnar seminariet Minska avfallet 22 sept, Falun, Avfallsveckan v. 48.

Mat & jordbruk: Dala Ekoguide säljer bra. Fäbodträff med Dalarnas länsförbund och Fäbodbrukarföreningen: mycket gemensamt, vill bevara/utveckla fäbodarna för biologisk mångfald, kulturarv, beredskap m.m. Planer på gemensam konferens i vinter. Dalarnas skördefest 4-6 sept.

Klimat: Ska skriva insändare mot gasborrningen kring Siljan. Planerade aktiviteter: cykeldagen 19 sept, höstkonferensen 2-3 okt i Stockholm: Kulturhuset blir Klimathuset! Ev. nätverksträff i Dalarna okt/nov.

Vatten: vi firar att Närboströmmen i Lungsjöån inte byggs ut 29 aug

Barn & familj: medverkar på KNUT-dagen, fortbildning för pedagoger om ekosystemtjänster, samt Folkrörelseforum för barn och unga i Mora

Övrigt: styrelseutbildning med över 20 anmälda 30 aug. Vinterträff med verksamhetsplanering 5 dec – medlemsenkäten bra grund.