Slåtter

Den första helgen i augusti firar Naturskyddsföreningen Ängens dag i hela landet. I början av 1900-talet fanns runt en miljon hektar ängar. Hundra år senare fanns det bara några tusen hektar kvar. Tack vare våra ideella krafter och engagerade lantbrukare är nu ängsarealen 7 000 hektar.

Varje år under Ängens dag samlas medlemmar på ett hundratal platser runt om i landet för att göra en praktisk naturvårdsinsats, genom att slå med lie och hålla ängarna öppna. På många håll är det en familjefest med mat, dryck och musik.

Dalarna:

2/8 Ängens dag i Nås. Vi möts vid Lisskvarngården kl. 15.00 för slåtter med hästdragen slåttermaskin och lie. Vi tittar på ängens blommor och insekter. I samarbete med Nås Hembygdsförening. Kp Bengt Ehnström 0281-301 48.
2/8 Ängen är utvald i Dalarna och kommer att uppmärksammas av rikskansliet.Slåtter i Falun – BjursåsHöslåtter på Göras Kalles Lind, i Sågsbo, Bjursås. Några slår med lie, andra räfsar och hässjar. Alla kan bidra! Vi bjuder på fika, ta med egen dricka. Samling på ”postenparkeringen” bakom Restaurang Hammars för samåkning kl 08.30 eller anslut på plats kl 09.00. Kontaktperson: Mattias Ahlstedt, 0730-39 54 61, mattias.ahlstedt@naturskyddsforeningen.se
( 3/8 ) ( Ej slåtter Gagnef. 09.00 Fäbodvandring i Floda Dalviks kvarn Alt. samling: Jerusalem, Mockfjärd 09.15, ICA Floda 09.25. Vandring från Ekfännsbergets fäbod till Kläbergets fäbod och tillbaka via Dammsjön. Kontakt: Åke Tidigs 0241-30 456, 076-82 47 329. )
3/8 Orsa. 07.00 Ängens dag i Ljotheds fäbodar. Slåtterfrukost! Kp: Roland Öjeskog 0250-416 45.
5/8 Orsa. 18.00 Slåtter vid Hackgården Nederberga. Fika! Kp: Roland Öjeskog 0250-416 45.
7/8 Rättvik, Dalbyn – Moränget. Slåtterkurs kl 9-16, se nedan.

Kurs av länsstyrelsen: Våtmarksslåtter i Moränget

Kom med på slåtter i naturreservatet Moränget väster om Dalbyn i Rättviks kommun.

Tid: Torsdag 7/8 klockan 9–16

Samling: Bystugan i Dalbyn, Ore

Ledare: ”Liemannen” Kjell Gustafsson från Hembygdsförbundet i Kronoberg

Kursinnehåll: Vid bystugan tittar vi på olika liar, slipar dem och har teoretisk genomgång kring slåtter och värden i rikkärr. Sedan åker vi till Moränget för praktisk slåtter i ett rikkärr.

Johanna Jansson, 010-225 04 38, johanna.jansson@lansstyrelsen.se Edward Wirgén, 010-225 02 70, edward.wirgen@lansstyrelsen.se