Får vi mat på bordet när oljekranen stryps?

Slutrapporten från projekt Lokal mat och energi samt annan dokumentation finns att läsa på https://dalarna.naturskyddsforeningen.se/projekt/

Bland annat hölls ett seminarium ”Matsäkerhet, demokrati och beredskap” i Rättvik med utgångspunkt från JTI´s rapport ”R 410 Sveriges primärproduktion och försörjning av livsmedel – möjliga konsekvenser vid en brist på fossil energi”. 50% mindre fossil energi i Sverige leder till svält!

Där förelästes det om: Får vi mat på bordet om oljekranen stryps?, Oljekrisen på Kuba och vägen ur livsmedelsbristen, Lokal köpkraft kring Siljan – incitament till ökad satsning på lokalproducerade livsmedel och energi, Det nya miljonprogrammet – hur vi skapar matsuveränitet i vårt land!

Svensk oljeimport sker huvudsakligen från tre länder: Ryssland (ca 40%), Norge (ca 25 %) och Danmark (ca 20%). Danmark förväntas sluta exportera olja om ca fem år och Norge inom två decennier. Vi kan inte vara säkra på att i framtiden ha lika stor tillgång på fossil energi som vi har idag, vilket påverkar förutsättningarna för hur vår mat kan produceras och transporteras. Den svenska förståelsen och beredskapen för detta problem är låg.

I dag vet vi att beroendet av fossil energi måste brytas. Det krävs stora mängder energi för att producera, transportera och förädla livsmedel, och Sverige är bland de mest importberoende länderna i världen när det gäller mat. Ändå saknas fortfarande beredskap och en strategi för en omställning av Sveriges jordbruk och livsmedelsförsörjning. Seminariet belyste frågan om vad oljetoppen kan innebära för hur vi producerar och transporterar livsmedel. Hur hanterar jordbruket, kommuner och regionala instanser detta?

Läs anteckningar från hela dagen.
Hör radiointervjun med en av föreläsarna Torsten Laxvik om bl a förslaget Det nya miljonprogrammet – 1 miljon nya bönder på landsbygden!