Klädbytardagen – smart för miljön och plånboken!

Naturskyddsföreningen arrangerar åter ”Sveriges största Klädbytardag” lördagen den 5 april, på 100 ställen i hela landet. I Dalarna blir det klädbyte i Falun, Mora (på 2 ställen) och Orsa.

– Genom att byta kläder som man inte längre använder får man en ny vårgarderob och gör samtidigt en insats för miljön. Det är enkelt, kul och miljövänligt, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningen Dalarna.

– Rensa i garderoben, ta med fina plagg och kom till Klädbytardagen. Byt mot något nytt som förnyar din garderob. Helt gratis förstås!

Trots fulla garderober fortsätter svenskarna att shoppa. I genomsnitt köper vi 15-20 kilo kläder och textil varje år. Samtidigt drabbar bomullsodlingen och klädindustrin miljön hårt genom att förbruka stora mängder vatten, kemikalier och energi. För att odla bomullen och tillverka tyget till ett par vanliga jeans går det t ex åt ca 11 000 liter vatten.

Klädbytardagar i Dalarna 5 april och kontaktpersoner:

Falun, Rosa Kyrkan (hörnet Nyborgatan/Garvaregatan): Lör kl 11-15 Inlämning: torsdag och fredag kl 17‐19 I år även vintageaavdelning. Info: Christine Riedwyl Gottberg 0702‐95 12 60

Mora Folkhögskola: Lör kl 11-14 Inlämning torsdag och fredag 3-4 april kl. 16-18 eller under lördagen. Lämna in hur mycket du vill men få max 10 byteskuponger. Café och quiz under lördagen. Det som blir över tas till skolans loppis sista april. Info: Lillian Lundin Stöt 070-273 91 55

Rosa Huset, Mora: Lör kl 16-22.30 Inlämning fredag 4 april kl 15.30-23.00. Café och quiz båda dagarna. Info: Pia Fältgårdh 0250-266 35

Orsa, Kyrkbyskolans matsal: Lör kl. 12.00 – 14.00 Inlämning kl. 11.30 – 12.00 Info: Birgitta Blomberg Quintino 076-786 21 50

Fakta

Miljövänliga Dagen firas en lördag i april varje år. Tema är för femte året ”Sveriges största Klädbytardag.” Tanken är att uppmana till vårstädning bland miljöovanor. Naturskyddsföreningen vill visa hur en enkel handling på individnivå kan bidra till konkreta miljölättnader när många gör samma sak.

Klädbytet gav miljövinst
2013 deltog 11 000 personer i Sveriges största Klädbytardag och bytte cirka 36 000 plagg med varandra. Besparingen för miljön blev ca 24 ton kemikalier, 135 ton koldioxid och 90 000 m3 vatten.

Mer info på www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen