Handla Miljövänligt

I vardagen kan man gör mycket för att agera mer miljösmart. Handla Miljövänligt!

Vår vision
Dalarna är självförsörjande på ekologiska livsmedel och djurfoder som är möjliga att producera i länet. Inga kemiska bekämpningsmedel används längre. Dalarnas befolkning bidrar inte till utfiskning och ohållbar produktion av fisk och skaldjur.

Vad vill vi?
• Få fler att reflektera över sin konsumtion och dess konsekvenser
• Öka försäljningen av miljömärkta produkter
• Minska försäljningen av onödiga och/eller miljöskadliga produkter

Vad har vi gjort?
Genomfört Miljövänliga veckan, alltid v. 40, med olika teman: miljömärkning, GMO, potatis, bananer, kaffe, mat & klimat, fisk & skaldjur, Byt till eko! och textilier t ex. Tack vare Naturskyddsföreningen har försäljningen av Krav-bananer ökat kraftigt. Alla stora kaffemärken har numera Krav-märkta varianter och försäljningen ökar stadigt.

Ordnat Klädbytardagar, gjort butiksundersökningar och jobbat för att fler butiker ska Bra Miljöval-märka sig.

Vi har även fått flera restauranger att lova att de inte ska servera jätteräkor/scampi.

Vi erbjuder:
• Kompisar som vill samma sak som du
• Nyhetsbrevet ”Handla” från Naturskyddsföreningen riks
• Regional upptakt/kurs varje höst, inför Miljövänliga veckan
• Gratis material (broschyrer, affischer m.m.) om olika teman, t ex kaffe, bananer, jätteräkor och textilier
• OH/Powerpoint-bilder om kaffe, bananer och textilier
• Blanketter för butiksundersökningar
• Visnings- och värvningsmaterial

Vad kan du göra?
• Påverka din omgivning; prata och föregå med gott exempel, både hemma och på jobbet
• Bjuda på smakprov i butik, på arbetet eller skolan
• Göra butiksundersökningar, utse miljöbästa på din ort, bjud in media
• Göra utställningar i butik, på skolor, bibliotek etc.
• Skriva insändare
• Hålla föredrag för skolor, föreningar
• Ställa medborgarförslag till politiker
• Värva medlemmar och aktiva till nätverket

Välkommen till vårt nätverk!

Kontaktperson: Lillian Lundin Stöt, tel. 0250-120 82, 166 33,  070-273 91 55, lillian.lundin@naturskyddsforeningen.se