Debattartikel: Varför gräver Damberg om utsläppen från flyget ska minska?

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg har tagit det första spadtaget för den nya flygplatsen i Sälen, trots att hanteringen av beslutet om flygplatsen inte är avslutad!

Naturskyddsföreningen i Dalarna har överklagat beslutet. Å ena sidan driver regeringen frågan om flygskatt och hur viktigt det är att minska utsläppen av växthusgaser, å andra sidan är regeringen beredd att satsa 250 miljoner av skattebetalarnas pengar på en flygplats.

Vi vill ha utveckling på landsbygden och turism är en framtidsnäring. Satsa på järnväg och kollektivtrafik i första hand och fordon som drivs med el och/eller biodrivmedel. Utsläppen från flyget bidrar ju paradoxalt nog till en utveckling som riskerar att minska tillgången på snö i Sälenfjällen!

Vi vill att det tillstånd som finns för flygplatsen upphävs tills vårt överklagande har prövats. Det har begåtts en lång rad formella fel av Transportstyrelsen. De sprängningar som krävs för flygplatsen är till exempel oåterkallelig påverkan på miljön, något som påverkar hur ärendet ska hanteras. Transportstyrelsen har heller inte gjort de utredningar som luftfartslagen kräver. Om dessa hade gjorts på rätt sätt hade det varit uppenbart att flygplatsprojektet inte är ”lämpligt ur allmän synpunkt” som det står i Luftfartslagen.

Exempel på de formella fel som begåtts:

  1. Transportstyrelsen har skickat ett dokument på remiss som anges som en komplettering. Själva ansökan ingick inte i remissen.
  2. Transportstyrelsen har bara remitterat ansökan till Försvarsmakten, Länsstyrelsen i Dalarna och Malung-Sälens kommun, inte – som den borde – till Trafikverket, Luftfartsverket, omkringliggande kommuner och flygplatser, Region Dalarna, Naturvårdsverket, andra trafikoperatörer och ideella föreningar.
  3. I remissbrevet citeras luftfartslagen, men inte alla krav som lagen ställer.
  4. Beslutet borde innehålla information om hur man kan överklaga, s k besvärshänvisning. Det saknas.
  5. Transportstyrelsen har inte kungjort beslutet. Det har därför varit näst intill omöjligt överklaga för de som har rätt att göra det.

Trafikverket har kommit fram till att projektet är så olönsamt att mer än hela investeringsbeloppet, inklusive skattebetalarnas bidrag på 250 miljoner kronor, går förlorat.

I ansökan står det att bolaget har miljötillstånd. Det stämmer men av villkoren framgår att flygplatsen ska ha tagits i bruk inom fem år, d v s 2018-02-11. Det är omöjligt. Men det framgår inte vad som händer om villkoret inte uppfylls. Luftfartslagen kräver att miljöbalken ska tillämpas vid tillståndsprövningen. Transportstyrelsen redovisar inte någon sådan tillämpning, trots att miljöbalken, bland annat innehåller ett särskilt skydd för turism och friluftsliv i ”Fjällvärlden från Transtrandsfjällen i söder till Treriksröset”.

Stoppa planerna på en ny flygplats. Subventionera inte en verksamhet som ökar klimatutsläppen med skattebetalarnas pengar! Välj en hållbar väg in i framtiden.

Naturskyddsföreningen Dalarna Mattias Ahlstedt, ordförande

Kommentera

2 thoughts on “Debattartikel: Varför gräver Damberg om utsläppen från flyget ska minska?

  1. Om man nu ändå måste flyga så använd Mora och Borlänges flygplatser.
    Finns inte en destination nere i alperna som inte har transfer med buss på minst 1 timme eller mer.
    Järnvägen ,självklart dra upp spår till Sälen och därifrån Gasbussar upp till fjället.
    Jobba hårt för ett STOPP
    MVH Pär Zandén

Lämna ett svar till Lillian Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.