Klimatmanifestationer i hela Sverige och Dalarna!

Fridays for future, klimatrörelsen som inspirerats av Greta Thunberg lever. På fredag 25 september sker aktioner världen runt, och även i Dalarna. Det blir Corona-anpassade manifestationer runtom i länets kommuner.

– Miljontals människor har redan förlorat sina hem och liv på grund av klimatkrisen, och coronapandemin har inte gjort situationen lättare för de på flykt. Makthavare måste börja prioritera mänskliga rättigheter framför ekonomisk vinst. Kejsaren är naken – exploateringen av natur och kultur världen över måste få ett slut, säger Alma Andersson, 18 år från Järvsö, som är med i den nationella samordningen av Fridays For Future.

– Vi håller 1,5 meters avstånd som symbol för 1,5 graders målet i Parisavtalet.  För att klara det måste Sverige säga nej till alla investeringar i fossila bränslen, fortsätter Alma.

– Preem, som är en av Vasaloppets huvudsponsorer, vill öka utsläppen med 1 miljon ton koldioxid vid raffinaderiet på västkusten. Vi vill att regeringen säger nej och istället bidrar med resurser och styrmedel för att skapa jobb i fossilfria verksamheter i Lysekil – och i hela Sverige, säger Lars Igeland, Naturskyddsföreningen.

Dalarnas manifestationer

Avesta 12-13.30 Lilla Torget ase.angsved@gmail.com

Falun kl 16-17  Stora Torget m.ardesjo@gmail.com

Mora 14-15 Vasaloppsmålet prv@gstf.se 0707645522