Debattartikel: Äganderätten kommer också med skyldigheter

C, Kd, Sd och L:s iver att värna äganderätten bortser från att 98-99 % av landsbygdsbefolkningens får se allt mer av sina svampskogar, bärmarker, natur- och fritidsintressen skövlade av kalhyggesbruket. Och de bortser från rätten för de miljontals organismer som lever i skogen att fortleva.

När det gäller intrångsersättning är det ju just Tidöpartierna som avskaffat den.

Skogsindustrins råvarubrist och minskad export beror på att de själva avverkat för mycket under en lång rad år, vilket förklarar att de blivit alltmer angelägna att kringgå reglerna kring artskydd m.m.

Läs hela artikeln: Debattartikel BT Äganderätten kommer också med skyldigheter

2 thoughts on “Debattartikel: Äganderätten kommer också med skyldigheter

1. Ännu en utmärkt artikel från Börje Eriksson. Tack för den! Visa den för alla politiker
    för förkovran! Detta är en blind fläck för dem.

2. Det näst sista stycket borde också inlett artikeln!
    Har man inte biologisk mångfald i Skogs och Jordbrukslandskapet och sköter man inte detta är egentligen annat ointressant. Ekonomi, äganderätt och allt annat som framförs som viktigt i frågan bleknar. Den biologiska mångfalden är den viktigaste funktionen om allt annat ska fungera.
    Detta är min erfarenhet genom alla år som lantbrukare och skogsbrukare.
    Genom senare också vänner i Naturskyddsföreningen blev vi anmälda för ”Hänsynslös skogsavverkning” på -80 talet. Vi blev inte fällda i rätten men det lärde vi oss mycket på! Inte i rätten men väl av Naturskyddsföreningen.