Slåtter i Dalarna – häng på!

Slåtter är viktigt för den biologiska mångfalden. Här kan du lära dig slå med lie i Dalarna i sommar. Alla, både nybörjare och mer erfarna, är välkomna!

30/6 ORSA Kurs i lieslåtter på Knutar Einars äng. Samling vid Lisselhedsvägen nedanför Knutar-Einars äng vid Lindänget. Redskap, slipning av liar och slåtterövningar. Avgift 100 kr. Max 10 deltagare. Ledare: Roland Öjeskog, 070-245 53 75 och Håkan Rundström, 070-665 13 85

Foto: Åsa Ax

SLÅTTERGILLE på 15 ängar i ORSA

• 6/7 Grafskänget Skattungbyn
  • 9/7 Lundins äng i Stenberg
  • 11/7 Ammunitions­backen vid Orsasjön
  • 13/7 Brändan Åberga
  • 16/7 Frisks äng Bjus
  • 18/7 Emådalen
  • 20/7 Knutar Einars äng
  • 23/7 Knutargården Hansjö
  • 27/7 Hällbergs fäbodar
  • 30/7 Wests äng Kallmora
  • 1/8 Skräddar-Djur­berga fäb
  • 3/8 Ängens dag i Ljotheds fäb
  • 6/8 Hackgården Nederberga
  • 10/8 Grafskänget Skattungbyn

Slåttern börjar kl. 8.00 alla dagar. Vi håller på fyra timmar. Vi bjuds på fin gemenskap samt frukost kl. 9.30 varje slåtterdag. Du är väl­kommen även om du inte kan komma exakt på klockslaget!

27/7 FALUN Slåtter på Stadsparksängen i Falun, från kl. 9. Vi slår ängen vid stadsparken. Vi hjälper dig som är nybörjare. Föreningen bjuder på fika. Kontaktperson: Niklas Trogen, 070-643 71 35

27/7 BORLÄNGE Slåtter på Tures äng. Startar tidigast kl. 7.00. Samåkning från Maserhallens parkering kl. 6.45. Kontaktperson: Anders Janols, 070-651 92 13

3/8 FALUN Slåtter i Sågsbo (Bjursås) från kl. 9. Ta med lie och räfsa om du har, slipsten finns på plats. Föreningen bjuder på fika. Samåkning från parkeringen vid Musik i Dalarna, Nybrogatan 12, kl. 8.30 eller kom direkt på plats kl. 9.00. Kontaktperson: Mattias Ahlstedt, 073-039 54 61, mattias.ahlstedt@naturskyddsforeningen.se

11/8 VÄSTERBERGSLAGEN Slåtter vid Nedre Pundet, vägen mellan Norhyttan och Gensen kl. 10–13. Kontaktperson: Monika Utter, 070-581 34 60

1 thoughts on “Slåtter i Dalarna – häng på!

1. 20 Juli 2024
    Ängens Dag Hembygdsgården Nås kl 12-16
    Slåtter och räfsning med häst. Vi hässar hö till torkning.
    Bengt Ehnström berättar om växterna på vallen.
    Kaffe med bröd, Sill och potatis finns att köpa.
    VÄLKOMNA

Kontakt 070 3661640