Biologiska mångfaldens vecka 16-22 maj – händer i Dalarna

Den 22 maj är det den internationella FN-dagen Biologiska mångfaldens dag och sedan 2017 firas dagen (och veckan) stort i Sverige. I år är inget undantag. Det sker hundratals aktiviteter runt om i landet för att uppmärksamma vikten av biologisk mångfald och varför den måste bevaras. I Dalarna ordnas bland annat långlöpning, paddling, picknick, studiebesök till skogsträdgårdar, fröfestival, salamanderspaning och lupingrävning.

16-22/5 FALUN Mattias Ahlstedt springer till Faluns alla 36 naturreservat, över 31 mils löpning, för att uppmärksamma vikten av biologisk mångfald. Spring till Faluns naturreservat med Mattias! – Naturskyddsföreningen Dalarna (naturskyddsforeningen.se)

16/5 MORA Studieresa till skogsträdgårdar i Stjärnsund 16/5 – Naturskyddsföreningen Mora (naturskyddsforeningen.se) Lisa Goude, elvi.gustavs­son@gmail.com, 0704‑64 63 90, Lillian 070-273 91 55

17–19/5 MORA Fröfestival på Sollerön med bl a info om projekt Mångfaldens trädgård i Mora, föreläs­ningar 18 maj av Agneta Magnusson kl 10 och Farbror Grön kl 13.30 i Lärkasalen. Mer info FB: ”Fröfestival Sollerön 2024” https://www.facebook.com/events/959203062542906

17-19/5 FALUN Skogsinventeringskurs på Lindsbergs Kursgård (fulltecknad sedan länge). Evenemang | Kursgården Lindsberg

18/5 ORSA Vi besöker en av Unnåns finaste svämskogar strax norr om Danielsänget. Spår i träden efter islossningar bakåt i tiden, lågor med flera rödlistade vedsvampar. Medtag matsäck. Samling vid Willys P 10. Kontakt Peter Turander 0766‑71 08 19

19/5 STJÄRNSUND Insektskurs, naturvårdsarters gnag. Inventeringskurs insekter – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se) Kontaktperson: Fanny Westling 070-094 71 80.

19/5 RÄTTVIK Glisstjärnsdagen. Samling vid Glisstjärns fågeltorn kl 9. Kontaktperson Christer Larsen, 0703‑06 46 19.

19/5 FALUN Nätverket ”Kajakfolket runt Runn” paddlar till två naturreservat, Stabergs ö och Björnöarna. Avfärd och paddeln i vattnet kl 10.30 från badplatsen Uddnäs/Sandviken. Ta med fika. Alla med kajak är välkomna! Kontakt: k.alsegard@hotmail.com

22/5 FALUN Picknick och mottagning av Mattias Ahlstedt när han går i mål efter över 30 mils löpning. Bjursås Prästskog kl 17.30-19.30. Kontakt Christine Riedwyl Gottberg 070-29 55 160

22/5 el dyl FALUN Någon kväll v. 21 är det dags att ta en titt på större vattensalamanderns parnings­bestyr. Utflykt med Pär Karlsson, kommunbiolog, som guide. Vi bestämmer dag, tid och plats så sent som möjligt. Salamandern är kinkig med vädret. En stark pann-/ficklampa kan vara bra att ha med sig. Håll utkik på vår hemsida! Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist, 0706‑81 1949

22/5 VÄSTERBERGSLAGEN Lupingrävning efter cykelbanan vid Skuthamn, Ludvika. Samling vid P mitt emot Hammarbackens återvinning. Medtag jordgrep och skyddsväst. Kl 10–13. Kontakt Monika Utter 0705‑81 34 60

22/5 VÄSTERBERGSLAGEN Naturvandring på Högberget med Janolof Hermansson 18. Samling vid P vid gamla skidbacken. Kontakt Monika Utter 0705‑81 34 60

26/5 GAGNEF Mors dag börjar vi vid Mojesjön. Vi vandrar ca 4 km runt sjön. Grova skor eller stövlar är lämpligt. Samling Moje bystuga kl 6. Ledare: Ragnar Nyberg 0705‑40 62 96 och Jan Forsmark.

26/5 VANSBRO Aktivitet på Sagostigen Snöån, Dala Järna. Gunilla Munters 0703661640.

– Detta är en dag som uppmärksammas med allt från allvarliga samtal om hur krisen för den biologiska mångfalden ska lösas till hyllningar av den artrikedom som vi fortfarande har kvar. Den här dagen har blivit en folkbildande rörelse som gör skillnad. Ju tidigare fler av våra makthavare inser hur viktig den biologiska mångfalden är både för våra samhällen och för klimatet, desto större chans finns det att våra barn och barnbarn kommer kunna få njutbara liv i framtiden, säger Erik Hansson, en av initiativtagarna till att uppmärksamma Biologiska mångfaldens dag i Sverige.

Även om dagen firas med skojiga aktiviteter så finns det ett allvar bakom firandet. FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald (IPBES) har slagit fast att naturen och den biologiska mångfalden utgör ett säkerhetsnät för vår civilisation och att detta säkerhetsnät är “ansträngt till bristningsgränsen”. Vi är direkt eller indirekt beroende av en rik biologisk mångfald, men vårt sätt att leva håller på att slita sönder säkerhetsnätet på grund av hur vi exploaterar och överutnyttjar naturen.

Se en lista över alla aktiviteter i landet: www.biomfdag.se/aktiviteter-karta
Läs mer på www.biomfdag.se
Alla aktiviteter: www.biomfdag.se/aktiviteter-karta
Hashtag: #biomfdag

Om biologiska mångfaldens dag

Internationella biologiska mångfaldens dag inrättades av FN år 2002 för att öka förståelsen för en artrik natur. I Sverige har dagen uppmärksammats sporadiskt tidigare, men 2017 tog Rebecka Le Moine och Erik Hansson initiativet till att uppmuntra landets naturvänner att engagera sig i dagen. Gensvaret blev stort. Över 70 aktiviteter anordnades runt om i landet redan första året. Sedan dess har det arrangerats över 1 000 aktiviteter i samband med biologiska mångfaldens dag och dagen är nu väletablerad som en av Sveriges största naturhögtider.