Neil Young mot GMO

Naturskyddsföreningen, Ekologiska Lantbrukarna, Skydda Skogen m fl fanns med på Neil Youngs enda konsert i Sverige, i Dalhalla, den femte juli 2016. En mäktig tillställning som drog publikrekord, 5 500 personer. Och vilken miljöintresserad publik!

Neil Young har ägnat en stor del av sitt artistliv till att föra ut olika miljöbudskap för att vi skall förstå vad som håller på att hända med vår planet och hur det drabbar mänskligheten. Hur den biologiska mångfalden minskar genom användandet av bekämpningsmedel i jordbruket och genom den skövling av skog som pågår på många ställen på jorden.

Hans senaste album heter ”The Monsanto Years”. Neil Young är en stor motståndare till Monsanto för deras GMO-grödor
och därmed också RoundUp som är ett av de mest använda bekämpningsmedlen i världen. Det anses av WHO också som cancerframkallande. Förutom den musikaliska delen ingick ett mycket proffsigt inslag med miljötema. Upplägget var att det fanns sex tält där vart och ett hade sitt tema. Future Farming, Energy Neil Young mot GMO and Climate, Beyond GM, Earth Ecology, Freedom & Justice and News You can Trust. Från Naturskyddsföreningen bemannade vi två av tälten. Ekologiska lantbrukarna, KRAV, Skiftet och Skydda skogen fanns också med.

– Det var helt fantastiskt att få prata och diskutera med alla intresserade i publiken som passerade förbi. Vi var eniga alla som jobbat i tälten att publiken var mycket miljömedveten. Det kändes mycket förhoppningsfullt inför framtiden.

Föreställningen började med att två ”Hillbilly´s” kom in på scenen och sådde GMO-utsäde. De kom tillbaka efter fyrtiofem minuter iklädda vita skyddsoveraller och sprutade bekämpningsmedel, ”RoundUp” över grödan. Neil spelade i en och halv timme innan han sa något. Han sa då:”This place rocks. You people have to take care of your wonderful landscape and watch the politicians what
they do.”

För er som är intresserade kan ni gå till www.beyond-gm.org och läsa. Där finns också ”Ett brev från Amerika” (mer än 60 milj. läsare) som är mycket läsvärt, även översatt till svenska. Det handlar om erfarenheter av GMO-odling.

Anders Munters
tidigare länsordförande Naturskyddsföreningen Dalarna och ekologisk bonde

Bilder finns på vår Facebook-sida.