Björnjakt, nej tack!

Antalet björnar som får skjutas i årets licensjakt i Dalarna är 50 stycken, varav max 27 honor. Det är 25 färre än i förra årets björnjakt, men vi tycker det är alldeles för många.

Kommentar från en av naturvårdens ersättare i viltförvaltninsdelegationen:

Problemet är att förvaltningsmålet är så lågt satt och att trots tidigare års jakt har björnstammen inte minskat så mycket som man hade förväntat sig (säger jaktförespråkarna). Antalet är lite preliminärt då räkning bara sker vart 5:e år så det exakta antalet björnar däremellan vet man ju inte. Helt klart är att antalet björnar skulle kunna vara högre än idag och att de inte gör så mycket väsen av sig. Att det blir skyddsjakt ibland, främst i renskötselområdet, tycker jag inte är så mycket att säga om.

Men en så pass omfattande licensjakt är fel, och än mer fel är det låga förvaltningsmålet. Det måste vi jobba för att få upp!

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik. Du får den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem i dag

Relaterat innehåll