Naturnatten 2022 – Ut och njut i försommarnatten, söndagen den 5 juni!

Foto: Anders Friström

Under natten 5–6 juni – natten mellan Världsmiljödagen och Sveriges nationaldag – firar Naturskyddsföreningen naturnatt. Aktiviteter sker på många platser i landet då dagen övergår till försommarnatt. Filosofin bakom naturnatten är att förmedla positiva upplevelser i naturen. Kretsarna bjuder på allt ifrån cykelturer för att lyssna på nattsångare, till att spänna upp lakan för att locka vackra nattfjärilar eller går på fladdermussafari. Eftersom dagen/natten i år infaller på en söndag är det en och annan krets som väljer att tjuvstarta redan under lördagen och vilket bättre sätt att fira lördagskvällen på än ute i försommarnatten. En rolig detalj är att Rättvik samarbetar med Voxnadalen under naturnatten, vartannat år är de i Dalarna och vartannat i Gävleborg, i år är det Rättviks tur. 🙂

4/6 Säterkretsen tjuvstartar extra tidigt redan lördag morgon genom att anordna Pingstvandring mellan Solvarbo och Säterdalen! Dalatrafiks buss nr. 370 går från Säter kl.9.00. Samling vid busshållplatsen Solvarbo kl.9.15! Kontaktperson Lisbeth, 073-954 77 99.

4/6 Rättvik anordnar utflykt till Ore skogsrike tillsammans med Naturskyddsföreningen Voxnadalen. Samling i Rättvik vid kl.17.30 och möte med Voxnadalenkretsen vid Ejheden kl.19.00. Deltagarna uppmuntras att medta promenadkläder efter väder liksom fika.

4–5/6 Leksand tjuvstartar också i och med Djura Naturdagar. Nu på lördag och söndag kan deltagare fågelskåda, gräva lupiner, testa hängmattor till skogs m.m. Kontaktperson: Ann-Sofie, annsofie.ronnegard@telia.com

5/6 Malung-Sälen anordnar naturnatta på Haftahedarna och lyssnar efter nattskärror. Samling för deltagare vid Malungs vårdcentral kl.21.00. Kontaktperson: Bertil Helmersson, 070-320 70 61

5/6 Orsa firar naturnatten på Näsudden. Deltagarna samåker kl.20.30 från Willys parkering till Fredshammar. Deltagarna uppmuntras att ta med matsäck liksom att tälta. Kontaktperson: Birgitta Blomberg Quintino, 076-786 21 50 och Ewa Andersson, 0250–41721

5/6 Gagnef anordnar naturnatten i Österfors och Skäggnäset. Deltagarna får vandra längs Gråda kanal och älven. Samling sker vid ICA Gagnefshallen kl.20.00 eller vägskälet före byn kl.20.10. Kontaktperson: Åke Tidigs, 076-824 73 29