Överklagande av licensjakt efter varg 2022

Naturskyddsföreningen Dalarna överklagar besluten om licensjakt efter varg 2022, fattade av länsstyrelserna i Dalarna, Gävleborg, Västmanland och Örebro län.

Vi delar Gävleborgs syn på licensjakten och ställer oss därför helt och fullt bakom Naturskyddsföreningen Gävleborgs överklagande. Vi vill ändå anföra de specifika omständigheter som berör Dalarna och de tre reviren: Gullsjön (norra Dalarna), Snösjön och Haraldsjön (södra Dalarna).

Totalt är det ett beslut på 18 individer – drygt halva tilldelningen i landet. Till det kommer dödlighet på grund av skyddsjakt, naturliga orsaker och kriminell jakt. Den sistnämnda bedöms vara den största dödsorsaken för vilda vargar i Sverige och inte minst i Dalarna.

Det finns endast fem vargrevir inom Dalarnas län, samt några som delas med andra län. Av de vargrevir som ligger inom länets gränser, var det endast två revir som kunde uppvisa årsvalpar under den senaste inventeringen. Om man tar med de revir som delas med andra län har Dalarna endast åtta föryngringar, en siffra som ligger precis på den fastslagna miniminivån. Det är oförsvarligt att tillåta licensjakt när vargpopulationen ligger precis på den nedre gränsen!

Möjligheten till en strikt skyddsjakt på enstaka individer finns alltid. Det borde tillämpas i första hand. Naturskyddsföreningen Dalarna anser heller inte att dagens vargpopulation är till något större problem för näringsidkare, jägare eller andra innevånare i Dalarna att det motiverar annan jakt än skyddsjakt. Tvärtom använder ett av Sveriges största naturturismföretag med besökare från hela Europa vargreviren i ett av områdena som det beslutats om licensjakt i, vilket är mycket olyckligt.

Tillåts licensjakt inom Dalarnas läns gränser kommer det att innebära att inte bara länets vargpopulation hotas, utan även hela den nationella svenska vargstammen. Detta eftersom inavelskoefficienten för vargen är så hög att deras avkommor har samma släktskap som om de vore kullsyskon allihopa. Redan idag är missbildningen bland de svenska varghannarna stor. 41% kan inte fortplanta sig utan är kryptokida – har en testikelmissbildning.

Inte förrän vargar med nya gener kommer invandrande till Dalarna och tillåts etablera sig så att inavelsnivån minskar drastiskt, samt att vi får fler revir här, bör licensjakt kunna tillåtas i länet.

Läs hela överklagandet pdf Överklagan licensjakt 2022 Dalarna