Utflykt till naturreservatet Tomossen, Ludvika

Naturskyddsföreningen Västerbergslagen hade en fin naturupplevelse i kommunens senaste naturreservat Tomossen, beläget mellan Norhyttan och Gensen. Kunnig guide var Janolof Hermansson, som vant lotsade runt bland idel ovanliga lavar och andra växter.

Arter som beskådades var bl.a. praktkärrmossa, som är typisk för rikkärr och ovanlig på våra vanliga mossar. Ett rikkärr är fuktigt och får sitt vatten från källådror underifrån, till skillnad från en högmosse, som är mindre fuktig och får sitt vatten via regn och nederbörd. Andra arter var vattenklöver, tätört ( växten som fångar insekter i sina klibbiga blad och förtär dem) axag, svart renlav, fönsterlav (obs! detta är den lav som vi använder som dekoration till jul, och hur många gånger får vi inte höra ordet vitmossa då, vilket är totalt fel!)

Vidare beskådades luddig skägglav, vedskivlav, blodlav (som såg gråsvart ut, men om man bröt itu den var den röd inuti, därav namnet), gällav, manlav, nästlav (växte i en liten tuva, som påminde om ett näste), blanksvart spiklav. Gyllenmossa och rundsileshår växte fint tillsammans, mycket små växter. Sileshår är för övrigt den andra köttätande växten vi har i Sverige, som fångar insekter i sina håriga blomställningar och löser upp dem med körtelsaften.

Av vanlig flora såg vi hjortron, rosling, skvattram och odon. Vi beundrade en kvickgräsfjäril i brunt med gula fläckar och vi hörde minst två gökar och en trädpiplärka. De två gökarna flög förbi oss och letade säkert efter trädpiplärkans bo, då det är en av de arter, som göken lägger sitt ägg i boet hos och får sin unge uppfödd av lärkan, medan lärkans egna ungar, åtminstone någon, knuffas ut.

Vi lydde devisen ”gå inte in i väggen, gå ut i naturen!” och njöt av det fina solvädret vid mossen.

Text och foto: Monika Utter