Naturnatten 5 juni

Upplev försommarnatten när den är som vackrast. Häng med ut – dofta, lyssna å njut!

5/6 ORSA Naturnatten firar vi på Näsudden mellan världsmiljö-dagen 5 juni och nationaldagen 6 juni. Samåkning kl 20.30 från Willys parkering till Fredshammar. Ta med matsäck. Tälta gärna. Kontakt: Birgitta Blomberg Quintino, 076-786 21 50 och Ewa Andersson, 0250-417 21

5/6 GAGNEF Naturnatta firar vi i år genom att vandra ca 5 km på Sjöbotten mellan Sör Rälta och fäboden Korpholen. Vi går på åkervägarna och spanar efter däggdjur och fåglar. Genom området rinner Rältaån med bäver. Sjöbotten, Sör Rälta ICA Gagnefshallen kl 20.00. Eller Djura kyrka 20.10. Kontaktperson: Åke Tidigs 076-824 73 29.

5/6 SÄTER Naturnatta vid Långhag. Samling vid Gruvplanen kl. 18.00. Info: Lena 070-732 42 70

5/6 Malung-Sälen Nattskärreutflykt till HAFTAHEDARNA. Samling Vårdcentralen i Malung 5.6 kl.21.00. Kontakt Bertil Helmersson 070 320 70 61

5/6 VÄSTERBERGSLAGEN Utflykt till Tomossen bortom Norhyttan. Samling 10.00 Folkets Hus P i Ludvika. Upplysningar Monika Utter 070 581 34 60

5/6 RÄTTVIK Naturnatta. I år åker vi till Voxnadalskretsen i Hälsingland och firar naturnatten med dem. Vi ska få en guidad tur på 7,5 km efter Häsboleden, Eggaspåret,  omvittnad som det finaste vandringsstråket i Ovanåkers kommun. Det ligger 1 km norr om Skålsjögården.
Alla tar i år med sig eget fika. Vi åker gemensamt från Torget  i Rättvik kl 17.00.
Läs mer på https://rattvik.naturskyddsforeningen.se/2021/05/21/naturnatten-5-juni-2021/
Samarr med Naturskyddsföreningen Voxnadalen. Kontakt: Margareta Wikström 070-668 71 46

Dessutom:

4/6 RÄTTVIK Rädda bina kl 16-19 vid Knektplatsen. Vi deltar i ett evenemang som Röda korset har, där de ska sälja plantor och vi tala om pollinatörer och bihotell.

5/6 MORA Studiebesök på bigård på Sollerön. David Summermatter visar och berättar entusiastiskt om sin biodling på Tungärdsvägen 17 på Sollerön. Om binas fascinerande liv, deras viktiga roll som pollinatörer, hur man producerar honung, visning av redskap och kupor m.m. Ej lämpligt om du är allergisk mot bistick! Inställt vid regn. Anmälan senast 4 juni via https://shorturl.at/xFHPU Samarr. med Ovansiljans Biodlarförening och Studiefrämjandet. Läs om kampanjen Rädda bina på www.raddabina.nu