Biologiska mångfaldens dag 22 maj

Biologiska mångfaldens dag firas den 22 maj varje år. Den internationella temadagen uppmärksammas världen över och går tillbaka till ett beslut som FN tog 1993.

– Det är tack vare den biologiska mångfalden som vi människor har syre att andas, rent vatten att dricka, mat att äta, trä att bygga hus och värma oss med samt mycket mera, säger Lotta Delin. Visst är detta värt att påminna sig, glädjas åt och vara rädda om!

Dessa aktiviteter anordnas i Dalarna:

OBS! 21 maj Orsa: Sådag på allmogeåkern Brantudden vid småbåtshamnen. Samling kl 9. roland.ojeskog@telia.com http://orsa.naturskyddsforeningen.se

Dalarna: Digital bioblitz. Vi börjar lördagen den 22 maj och håller på till söndagen den 30 maj. Bege dig ut i naturen, ta en bild på en växt, fågel, insekt etc som du vill veta namnet på eller undrar något om och lägg sedan upp bilden i FB-gruppen. Under veckan 22-30 maj kommer experter från Dalarnas naturföreningar att artbestämma och svara på frågor. https://www.facebook.com/groups/bioblitzdalarna/

Falun: Biologiska Mångfaldens dag firar vi med en guidad tur i Rottneby Naturreservat. Vi träffas kl. 9 ovanför parkeringen. Efteråt kan du testa dina artkunskaper och ta Naturfalken. P g a covid krävs anmälan till Eva Bååth-Holmqvist, 070-681 19 49.

Orsa: Biologiska mångfaldens dag firas med en exkursion till Långfloten vid Unnån. Samling på Willys parkering 10. Heldag. Ta med matsäck.
Kontakt: Peter Turander 076-671 08 19

Säter: Pingstvandring Solvarbo – Säterdalen. Dalatrafiks buss nr 212 går från Säter kl. 9.00. Bussen ska beställas senast 2 tim före resan på telefon 0774-44 00 00. Samling vid Busshållplatsen Solvarbo kl. 9.15.
Info: Lisbeth 073-954 77 99

Ludvika: Biologiska mångfaldens dag. Vi gräver lupiner efter cykelbanan Skuthamn – Iviken. Start vid 10-tiden. Upplysningar Monika Utter 070-581 34 60.

Avesta: Utflykt till en restaurerad våtmark i Näckenbäck. Start kl. 10.00 med Böril Jonsson och Daniel Lindstein som guider. Info: Ann Sofie på 0702678823 eller annsofie.hildonen@gmail.com

OBS! 23 maj Gagnef: Vi vandrar Mojesjön runt ca 4 km. Naturen varierar mellan bymiljöer, åkermark och skogsmark. Grova skor eller stövlar rekommenderas. Medtag fika. Ingen kostnad eller föranmälan. pelle.florell@gmail.com

Andra aktiviteter som ordnas i Sverige på den Biologiska Mångfaldens Dag finns på: https://www.biomfdag.se/aktiviteter-karta/