Remissvar skogsutredningen

Sammanfattning

• Vi är kritiska till att syftet med utredningen är  produktionsinriktat och att miljö- och naturvård redan där underordnas.
  • Behåll nyckelbiotopsbegreppet och registret. De utgör en oerhört viktig kunskapsbank, som inte får förloras.
  • Behåll handläggningstiden för avverkningsanmälningar på 6 veckor, utöka gärna till 8-10 veckor.
  • Behåll de gröna skogsbruksplanerna som ger markägarna värdefull biologisk kunskap.
  • Öka det formella  skyddet av skog. Det räcker absolut inte med frivilliga avsättningar.
  • Skydda de fjällnära skogarna, men inte på bekostnad av skydd av annan skog i övriga delar av landet.
  • Använd landskapsperspektiv i skogsskyddet. Det innebär att en markägare kan vara beroende av vad som sker på markerna runt omkring.

Vi ställer oss i övrigt bakom Naturskyddsföreningens remissvar.

Läs hela vårt remissvar Remissvar skogsutredningen Naturskyddsföreningen Dalarna