Remissvar Dalastrategin

Naturskyddsföreningen Dalarna anser att förslaget till Regional utvecklingsstrategi (RUS) har en bra ansats som formuleras väl. Det glädjer oss att Agenda 2030-målen finns som en grund och att ”Ett klimatsmart Dalarna” är en av tre delar. Det är ett fall framåt jämfört med tidigare strategier som i princip inte innehöll någonting om miljö, natur och klimat. Det är också bra att det finns mål om biologisk mångfald och utfasning av fossila drivmedel samt att behovet av klimatanpassning beskrivs.

Vi anser dock att strategin bör ha högre ambitioner. På flera ställen anges mål som ”minskat mer än riksgenomsnittet”, vilket är en passiv hållning. Det som påverkar klimatet är absoluta utsläpp! Vi har nationella ambitioner för fossilfrihet, då borde vi också ha det på regional nivå!

Vi ställer oss inte bakom tanken på tillväxt, även om den kallas hållbar. Vi anser att det är omöjligt med tillväxt på en ändlig planet och förespråkar nerväxt/downshifting. Minskad konsumtion, minskat transportbehov, kortare arbetstid etc.

Vi tycker inte att striden om resurserna i skogen belyses tillräckligt. Vi anser inte heller att flyget platsar i en hållbar regional utvecklingsplan.

Vi vill se konkreta satsningar på cykling, kollektivtrafik (främst tåg), biogas, vätgas, Bra Miljöval el, hållbar vindkraft och sol,  småskalig livsmedelsproduktion, hyggesfritt skogsbruk och ekoturism.

Läs hela remissvaret i bilagan RUS remissvar Naturskyddsföreningen Dalarna