Tänd ett ljus för mördade miljöförsvarare 10 dec

Situationen för världens miljöförsvarare blir allt mer utsatt. På den internationella dagen för mänskliga rättigheter, tänder vi ljus för alla de som hotats, trakasserats och dödats – för att de stod upp för naturen.

Förra året dödades minst 212 miljöförsvarare runt om i världen, enligt organisationen Global Witness. Utöver detta trakasserades, hotades och fängslades tiotusentals. Mörkertalet är stort. De vi kallar miljöförsvarare är ofta urfolk och småskaliga bönder som försvarar den mark de bor och försörjer sig på, mot gruvprojekt, dammar, skogsskövlingar och storskaliga jordbruk. Även jurister som arbetar med att avslöja miljöbrott kan bli måltavlor. Det borde vara en självklar rättighet att försvara miljön men i dag är det på många håll förenat med livsfara.

Med världens strålkastarljus riktat mot coronapandemin har situationen förvärrats. Miljölagstiftningar har luckrats upp av regeringar med hänvisning till att det är nödvändigt för att rädda ekonomi och arbetstillfällen. I länder som Filippinerna, Colombia och Brasilien har företag i skymundan flyttat fram sina positioner. De har ostört kunnat exploatera värdefulla naturresurser då människors möjligheter att göra motstånd minskat under restriktionerna.

Nu tänder vi ljus för att uppmärksamma den allvarliga situationen och hedra de som mist sina liv. Vi måste stå upp för miljöförsvararnas rätt att försvara allas vår framtid. Du kan delta genom att tända ett ljus, ta en bild och dela under hashtaggen #Light4Defenders.

Mer finns att läsa i Naturskyddsföreningens rapport ”Miljöförsvarare under attack”.

För Västerbergslagens Naturskyddsförening

Monika Utter, ordförande