Hösttips i Dalarna för dig som vill upptäcka naturen

Allt fler vill ge sig ut i naturen, men vad ska man göra där? I Naturskyddsföreningens nya årsbok finns massor av aktiviteter för alla som vill upptäcka naturen. Här får du sex tips om vad du kan göra i Dalarna.

Bild: Tranor. Foto: Mats Hellmark

– Det är en jättefin bok som jag är övertygad om kommer att inspirera många till nya upptäckter i naturen. Ta med den ut, och njut! Vill du ha sällskap – häng med på någon av våra många utomhusaktiviteter, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

För många är naturen som allra vackrast under hösten. Dyk ner bland ”skogens koraller”, lavar och mossor, eller plocka höstens delikatesser genom att lära dig känna igen var matsvampen trivs bäst. Hör kronhjorten bröla, se laxlekens mäktiga skådespeleri eller sälen i sin verkliga miljö.

– Dalarna har ett rikt växt- och djurliv. Det är glädjande att se att allt fler intresserar sig för naturen och boken är en fin naturguide som kan erbjuda något för alla, säger Mattias Ahlstedt, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna.

Naturskyddsföreningens 6 bästa tips för dig som vill upptäcka naturen i Dalarna:

1  Se höstens färgprakt

Strosa runt bland lövbrännorna i naturreservatet Mossgräsberget i Falun eller i Gåsberget i Rättvik när du njuter av lövskogens skiftande färger.

2  Följ fåglarnas flytt

Fågelskådning på hösten är speciell. Den som har tur kan få se sällsynta fåglar från Asien eller östra Europa som flugit fel och hamnat i Sverige under flytten söderut. Ta dig till Lindänget i Orsa kommun. Har du tur kan du upptäcka sällsynta arter som amerikansk rördrom, vitryggig hackspett, sibirisk piplärka och många fler.

3 Plocka svamp och bär

Hösten är svamparnas årstid och för många en favoritsysselsättning. Sök dig till äldre skog, helst blandskog med både barr- och lövträd. Kom ihåg att inte plocka och äta okända svampar. Ta dig till och uppleva Sanders gammelskog mellan Falun och Borlänge.

4  Kika på lavar med lupp

Dyk ner bland ”skogens koraller” i form av lavar på stock och sten. Det enda som behövs är tålamod och en lupp för att se de fascinerande organismerna. Ta dig till det väglösa vildmarksområdet väster om Drevdagen för att uppleva Drevfjällens naturreservat och se den sällsynta varglaven.

5  Lär dig skogens mossor

Bekanta dig med de vanligaste mossorna och se hur olika och hur vackra de är. Kvastmossa, cypressfläta, björnmossa, bräkenmossa och husmossa. Ta dig till Djustjärnsmyrarna i Mora kommun. Ett reservat med våtmarker, åar, opåverkade barrskogar och lövträd. Här hittar du många sällsynta mossor. Titta och jämför, gärna med förstoringsglas.

5  Se laxfiskarnas lek

Att se laxfiskar som öring och lax leka är ett mäktigt skådespel i naturen. De långa förflyttningarna för att återvända till födelseplatsen är ibland dramatiska och fulla av hinder. Ta dig till Lurån, mellan sjöarna Rogsjön och Utgrycken i Bjursås och se laxen leka.

Mer om boken

Ut i naturen är årets bok från Naturskyddsföreningen. Den är skriven av författaren Erik Hansson och uppdelad efter säsong – från vår till vinter. Boken innehåller 100 tips på aktiviteter och upplevelser för såväl den enskilda som hela familjen. Alltifrån att spana efter höstens fågelsträck, leta spår i snön och uppleva norrsken till aktiviteter för familjens allra minsta, som äventyrlig björnsafari eller kunskapsberikande artbingo.

Ut i naturen ges ut den 22 september 2020 av Naturskyddsföreningen i samarbete med bokförlaget Ester Bonnier. Hitta fler tips i bokens kapitel ”hösten”.