De vilda blommornas dag 14 juni Gävle-Dala

De vilda blommornas dag är Sveriges och Nordens mest omfattande officiella blomstervandring. Under en och samma dag går tusentals människor på blomstervandringar i Sverige, Norge, Finland, Island, Danmark, Färöarna och Grönland. I år har Svenska Botaniska Sällskapet beslutat att ställa in arrangemanget centralt, men flera lokala föreningar/kretsar i Naturskyddsföreningen genomför blomstervandringar. Välkomna att njuta av blomsterprakten i denna ljuva tid!

14/6 EDSBYN Blomstervandring vid Träckesbo fäbodar. Vad kan man hitta på dessa ängsmarker och byggnader? Bland annat så finns det här en lada med rikligt av den ovanliga varglaven. Samling vid Lössenbo, 5 km söder om Edsbyn efter vägen mot Falun kl 14. Medtag fika. Ledare: Stefan Olander, 070-569 26 90.

14/6 NORDANSTIG De vilda Blommornas Dag på Åsvallen. Samling på parkeringen vid ICA Gnarp kl 10. Bernt Larsson 070-693 49 66

14/6 ORSA Naturandakt med Orsa Församling. Samling kl 10.30 vid kyrkan för färd till blomsterängen. De vilda blommornas dag med blomstervandring. Ledare: Roland Öjeskog 070-245 53 75

14/6 GAGNEF De vilda blommornas dag kl 9. Dalviks kvarn, Djurås. I år återbesöker vi de blomrika och vackra ravinerna mot älven söder om byn Bodarna, Djurås. De tidigare igenväxta ravinerna är nu åter öppna betesmarker. Vandringsledare: Åke Tidigs 076824 73 29 och Ragnar Nyberg 070-540 62 96.

14/6 MALUNG-SÄLEN De vilda blommornas dag till Håberget i Malung. Bertil Helmersson 070-320 70 61