Digital BioBlitz 18-24 maj

I samband med den Biologiska mångfaldens dag bjuder Dalarnas naturföreningar in allmänheten att få veta mer om arterna man ser på promenader och utflykter i naturen.

En BioBlitz är normalt en intensiv inventering av alla möjliga arter på en plats och håller vanligtvis på under 24 timmar. Nödvändigheten till social distansering gör att BioBlitzens artkunniga istället för att vara på plats ute i naturen finns online.

Som naturintresserad får man i år gå ut själv i naturen och sedan mejla eller posta bilder, ljudinspelningar och filmer på arter man vill veta mer om. Postar gör man i Facebook-gruppen ”BioblitzDalarna2020”. Mejlen skickar man till bioblitzdalarna@gmail.com. Istället för en dag så pågår den Digitala BioBlitzen en hel vecka!

– Nu om någonsin behöver människor tid ute i naturen, säger Staffan Jansson från Naturskyddsföreningen i Säter. Att ställa in årets BioBlitz kändes tråkigt, så istället hoppas vi att människor själva tar sig ut till sina favoritplatser eller i närområdet, för att kika på insekter, växter, fåglar, lavar, mossor och annat naturliv som finns där. Det man vill veta mer om eller inte känner igen kan man fotografera eller filma och sedan skicka till oss. Under hela veckan 18-24 maj kommer vi vara ett helt gäng artkunniga som reder ut vad folk har hittat.

– 2021 räknar vi med att arrangera en vanlig BioBlitz och då vara i vackra, lättillgängliga Säterdalen, avslutar Staffan Jansson.

En BioBlitz, vare sig den är fysisk eller digital, är ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om den fantastiska biologiska mångfalden som vi har runt oss!

BioBlitz Dalarna arrangeras av Naturskyddsföreningen i Dalarna, Naturskyddsföreningen i Säter, Dalarnas Ornitologiska Förening, Entomologiska Föreningen i Dalarna och Västmanland, Dalarnas Botaniska Sällskap, Svampklubben Skogsriskan och sker i samarbete med Studiefrämjandet, Biologiska Mångfaldens Dag och Biosfärområde Nedre Dalälven.