Naturen – en del av din nya vardag

Med anledning av coronaviruset är det många som nu är hemma mer än vanligt – en ny och lite ovanlig situation. Mer tid hemmavid kan innebära ökad isolering och mer stillasittande.

Vi rekommenderar alla att låta naturen bli en trygg punkt för återhämtning och upptäckarglädje. Gå ut i naturen, ta en promenad, fika, andas frisk luft och njut av lugnet och våren. Här är tre tips från Naturskyddsföreningen:

1. Ut i spenaten. Oavsett om du bor i stan, strax utanför eller på landet. Naturen finns överallt, även tätortsnära och i städernas parker. Hitta ut i naturen var du än bor med hjälp av gratistjänsten www.naturkartan.se
  2. Gå på naturäventyr. Om det passar: ta med barnen ut. Bygg en koja, ett bihotell eller gör en egen karta. Skapa naturkonst eller bli ditt favoritdjur för en stund. Se www.naturskyddsforeningen.se/natursnokarnaför fler tips!
  3. Lyssna på fågelsång. Stanna upp och lyssna på fåglarna och lär dig hur deras sång skiljer sig åt. Lär dig de olika lätena med hjälp av fågelsångskolan i Sveriges radios Naturmorgon.

När du ändå är ute – gör en insats för naturen. Ta med något att samla skräp i. Att ta hand om naturen är att ta hand om dig själv. Låt naturen bli en naturlig del av din nya vardag!