Stoppa Igrenes planer på att utvinna gas i Siljansringen

Riksdagen har satt ett netto noll utsläppsmål av fossila växthusgaser till 2045. Nu har prospekteringsbolaget AB Igrene ansökt om att få utvinna fossilgas i Siljansringen i Dalarna. Enligt januariavtalet ska ny prospektering av olja och gas förbjudas i Sverige och detta väntas bli lag 2022. Ska Sverige ha trovärdighet i klimatfrågan kan inte ny utvinning av fossil energi tillåtas, även innan dess.

Igrenes tillstånd för att utvinna fossilgas i Siljansringen skulle gälla i 25 år. Vilka signaler skulle det sända till omvärlden och alla medborgare som försöker vända klimatkrisen?

Att producera fossilgas eller framställa LNG, flytande fossilgas, för att driva tunga transporter eller framställa vätgas är att skapa ett fossilt beroende och leder, tvärtom mot vad Igrene hävdat, till minskad energisäkerhet och konkurrenskraft.

De fossila energikällorna måste fasas ut och stanna i jorden. Alternativ måste utvecklas snabbt om vi ska klara klimatomställningen. Vi ligger redan på så höga nivåer av koldioxidutsläpp att det äventyrar 2-gradersmålet. De riskerar snarare att bli så kallade ”stranded assets” inlåsta investeringar med litet eller inget värde som inte klarar konkurrensen av förnyelsebar teknik.

Vid utvinning av fossilgas läcker det ut metangas vid borrhålet. Det finns ingen infrastruktur eller kommersiell teknik idag som garanterar att fossilgasen kan fångas in. Infrastrukturen för detta finns inte på plats och har inte realiserats trots att det talats om det i årtionden. Det går inte att hävda att fossilgas kan framställas utan att det leder till ökade utsläpp.

Vi är tvungna att minska växthusgaserna i atmosfären då vi med råge har passerat gränsen 450 ppm CO2e som gör att vi kan få 2 graders uppvärmning globalt. Vi vet inte ens om vi kan släppa ut mer koldioxid utan att det utlöser ohanterliga förstärkningsmekanismer. Mot den bakgrunden är det inte klokt att välja fossilgas istället för kol eller olja. Alla fossila energikällor måste fasas ut och stanna i jorden.

Vi kräver att inget tillstånd ges till Igrene att utvinna gas eller olja i Siljansringen Dalarna!