Stoppa vägbygget på Hötjärnsmyren

Naturskyddsföreningen kräver omedelbart stopp för all verksamhet vid skogsbilvägsbygget på Hötjärnsmyren ca 15 km norr om Linghed.

Bakgrund Stora har påbörjat ett vägbygge rakt över Hötjärnsmyren. Alltså rakt in i det största väglösa området i Falu kommun. Vägbygget har redan orsakat stora skador på myren, både vegetationsmässigt och för flödet av vatten i myren. Vägdragningen är den sämsta tänkbara utifrån flera perspektiv. Det finns flera andra bättre alternativt som ger mindre skador på miljön och som är betydligt billigare, om man överhuvudet taget ska in i området. Vid tidigare avverkningar i området har vintervägar på myrarna nyttjats utan problem.

Vägen fragmenterar ett av de största väglösa områdena i denna del av Dalarna. Hötjärnsmyren är välkänt för sin fina skidåkning på vårvintern samt för den stora förekomsten av varglav. Vid fältbesök noterades varglav i den nya vägdragningen.

Hur kunde myndigheterna Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen missa detta? Samt hur kunde Stora planera detta så dåligt?

Mattias Ahlstedt, Jakob Wallin, Rolf Lundqvist
Naturskyddsföreningen i Dalarna