Skogsfolk från hela landet på konferens i Rättvik

Cirka 70 skogsintresserade från hela landet samlades i november till skogskonferens i Dalarna, närmare bestämt i Rättvik. Föreläsningar, erfarenhetsutbyte och en utflykt till Ore skogsrike stod på programmet.

Mattias Ahlstedt hälsade välkommen till Dalarna genom att visa fin natur och Vasaloppsåkare som åkte för skogen, men även hyggen och en del satirbilder.

Margareta Wikström, ordförande i Naturskyddsföreningen Rättvik, pratade varmt om vad som är speciellt för Rättvik och om kretsens arbete med skogsskydd, vindkraft, strandskydd, fågelsjö-restaurering, lokal mat m.m.

Göran Rönning från Borlänge visade många skrämmande exempel på avverkning av naturskog till flisved/bioenergi.

Malin Sahlin, Naturskyddsföreningens skogsexpert, berättade bland annat att Skogsstyrelsens hänsynsuppföljning visar att 37% av hyggena inte når upp till lagens krav.

– Arbetet med grön infrastruktur och regionala handlingsplaner är bra. Problemet är att det inte finns några ekonomiska medel kopplade till arbetet.

Det behövs också en ökad samsyn för vilka arealer som ska räknas som formellt och frivilligt avsatta samt bättre statistik överhuvudtaget. Nu råder total sifferförvirring!

– Vi gör en hel del på rikskansliet men det som ni gör ute i landet är oerhört värdefullt!

Hur kan man tjäna pengar på skogen utan att hugga den? Det var rubriken på Leif Östers föreläsning. Han bedriver naturturism, Dalagård i Avesta, och har tidigare jobbat som informationschef på Sveaskog.

– Naturturismen omsätter pengar mer än skogsbruket i Dalarna. Po Tidholm brukar säga att skogsbruket inte ger fler jobb än korvkioskerna i Sverige och det stämmer. Branschen naturturism däremot växer mycket. Då är det oerhört korkat att hugga bort de sista skyddsvärda skogarna. Turist tycka hygge trist!

– Förädling av skogsråvara är vägen att gå, till exempel till dalahästar, sa Leif lite skämtsamt. Nu går vi i helt fel riktning och skickar ren massa på export.

– Det finns två lagar som man kan bryta emot utan att det händer något – gå mot röd gubbe och skogsvårdslagen. 10% av alla avverkningar idag är illegala!

– Det finns en mytbild att naturvårdare vill stoppa allt skogsbruk, men jag har hittills inte träffat på någon som vill det. Samtidigt äger 92% av skogsägarna skog av andra skäl än att tjäna maximalt med pengar.

– Det finns ett stort intresse hos skogsägare för hyggesfritt skogsbruk. Våga prova nytt! Blandskogar, mindre hyggesstorlek, inventera, ha en plan, följ lagar och skydda stränderna är andra råd jag vill ge, fortsatte Leif Öster. Tänk också på att avverkning på vintern skadar naturen mycket mindre än andra tider på året.

Ulf von Sydow, tidigare riksordförande i Naturskyddsföreningen, föreläste om hur situationen är i de fjällnära skogarna jämfört med för 30 år sedan. Hur stora arealer har avverkats innanför den så kallade naturvårdsgränsen? Vindkraft och byggen av fritidshusområden utgör också hot mot fjällskogen.

Under en punkt berättade deltagarna vad som är aktuellt runtom i landet. Från Dalarna fick vi ta del av arbetet med Gyllbergens Skogsrike i Borlänge och Ludvika samt Bioblitz Dalarna – ett lyckat samarbete mellan flera naturorganisationer med snabbinventering av djur och växter under ett dygn.

Annevi Sjöberg berättade om Skogsinitiativ Stjärnsund:

– Vi har bland annat provat skogsskötsel med häst, gett ut Skogsträdgårdsboken, satsar på ekoturism, ordnar kurser i hyggesfritt skogsbruk och sköter Plockhugget – en köp- och säljsida för hyggesfritt virke.

Foto: Mesud Djangoi

Söndagens mycket uppskattade utflykt gick till Ore Skogsrike under ledning av Sebastian Kirppu, inventerare, naturguide, sommarpratare, flerfaldig miljöpristagare m.m.

Text och bilder i övrigt: Lillian Lundin Stöt

Här finns ett längre referat: Referat nationell skogsnätverksträff Rättvik 16-18 nov 2018

Fler bilder finns på https://www.facebook.com/naturskyddsforeningen.dalarna/

På det interna forumet www.naturkontakt.se kommer föreläsarnas presentationer att läggas upp.