Martin Emtenäs till Mora för vitryggen

Naturskyddsföreningen fortsätter sitt långsiktiga projekt som handlar om att rädda den vitryggiga hackspetten i Sverige. Därför kom Martin Emtenäs, artisten och författaren Stefan Sundström och influencern Ida Olsson till Mora i juli. Martin är känd från Mitt i naturen och Det stora fågeläventyret och numera ledamot i Naturskyddsföreningens riksstyrelse. Ida har under sommaren en stor insamling för Projekt vitryggig hackspett på sitt instagramkonto @iskogochmark. Du kan stödja arbetet genom att swisha en gåva till 90 130 38.

Syftet med resan var att besöka skogar där vitryggen tidigare har setts och där det finns betydelsefulla skogsområden som tidigare hyste mycket lövrikt landskap, vilket saknas idag. Naturskyddsföreningen kommer under sommar och höst kommer att fokusera extra mycket på Projekt Vitryggig hackspett på olika sätt. Läs om Naturskyddsföreningens arbete för vitryggig hackspett: https://www.naturskyddsforeningen.se/vitrygg

Vad innebär det att vitryggen är rödlistad, dagens hot och vad den behöver för skogar för att räddas. Se https://artfakta.artdatabanken.se/taxon/100046

Tis 24/7 Träff med Naturskyddsföreningen Mora och kansli Gävle-Dala

Ons 25/7 Vitryggsexkursion tillsammans med naturguiden Bengt Oldhammer från Orsa