Uttalande för föreningsfrihet och demokrati

Apropå klagomål från länsstyrelsen Dalarna till sin anställde skogskämpen Sebastian Kirppu antog Naturskyddsföreningens riksstämma ett uttalande. Delar av det här:

I vår tid är engagerade medlemmar och ett starkt civilsamhälle viktigare än någonsin och en grundförutsättning för en positiv samhällsutveckling. Tyvärr går den demokratiska utvecklingen bakåt i flera delar av världen.

Även i Sverige finns tecken på inskränkningar i det demokratiska utrymmet med arbetsgivare som visar bristande respekt för medarbetares engagemang i civilsamhället. Vi vill värna allas rätt att privat och på sin fritid aktivt delta i föreningsverksamhet och engagera sig för folkbildning. Det är en grundbult i ett starkt civilsamhälle.

Vi uppmanar såväl myndigheter som andra arbetsgivare att uppmuntra och respektera medarbetares engagemang i civilsamhället. Det är en avgörande fråga för hela det öppna demokratiska samhället.

Läs hela uttalandet