Biologiska Mångfaldens Dag/vecka

2002 utsåg FN den 22 maj till den internationella dagen för biologisk mångfald. Dagen är till för att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse. Läs mer på www.biomfdag.se och Facebook.com/biomfdag

Det här händer i Naturskyddsföreningen i Dalarna 22 maj och dagarna däromkring:

19/5 RÄTTVIK Fågelexkursion till Bingsjön. Samling på Torget kl 7 för samåkning. Christer Larsen, tel 070-306 4619.

19/5 ORSA Naturvård på våra ängar Vi hjälps åt att städa och röja. Samling kl 9. Grafskänget Skattungbyn. Ledare: Roland Öjeskog 070-245 53 75

19/5 FALUN Fagning på ängen i Sågsbo. Vi räfsar gammalt gräs, löv och kvistar, drar upp/knipsar av sly, ser över träd och buskage på ängen samt njuter av våren.  Samåkning från Postenparkeringen 09.30, eller kom direkt till ängen till kl 10. Trevägskorsningen vid adressen Sågsbo 34. Info: Mattias Ahlstedt, 0730-39 54 61.

20/5 MALUNG-SÄLEN Fågelutflykt till Tisjön. Info Bertil Helmersson 070-3207061

20/5 LEKSAND Vandring till Knytberget, Norr och Söder Lindberg. Samling vid Kulturhusets parkering i Leksand för samåkning kl 10:00. Medtag fika. Kontakt: Gittan Lokgård 070-275 03 15 https://leksand.naturskyddsforeningen.se/

20/5 GAGNEF Mojesjön runt Samling Moje bystuga kl 6. Pingstdagen firar vi genom att vandra runt Mojesjön. Markerna öster om sjön utnyttjades förr för slåtter, men är numera nästan helt igenväxta med lövskog. Denna traditionella vandring bjuder alltid på intressanta upplevelser! Kontakt: Ragnar Nyberg 070-540 62 96.

20/5 FALUN Tema: Blommor och frön. Vi letar fina blommor och planterar frön. Ta med eget fika! Vi bjuder på krabbelurer! Kl. 10.00-12.00. Samling ovanför P Rottneby Naturreservat. Kontakt: Natursnoksledare Eva Bååth-Holmqvist, 070-355 11 98.

20/5 AVESTA Naturutflykt kl 10. Kontakt: Ann-Sofie Hildonen 070-267 88 23

22/5 FALUN Kvällsutflykt till Prästskogen. Vi firar med en utflykt till Prästskogens naturreservat i Bjursås. Kunniga, lokala guider möter oss där och visar runt. Samling på Postenparkeringen kl. 18.00 för samåkning. Ta med eget fika! Kontakt: Eva Bååth-Holmqvist, 070-355 11 98.

26/5 BORLÄNGE Bioblitz Dalarna. Inventering av den biologiska mångfalden kring Långsjön. Experter inom t ex blommor, mossor, lavar, fåglar och insekter finns på plats. https://bioblitzdalarna.wordpress.com/

26-27/5 STJÄRNSUND Natursnoksledarkurs. Se https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/kalender/ledarkurs-natursnokar-stjarnsund-0

26/5 ORSA Sådag på allmogeåkern på Brantudden vid småbåtshamnen Samling kl 9. Ledare: Roland Öjeskog 070-245 53 75

27/5 FALUN Föreläsning om ekologisk odling i liten skala. Kårarvets koloniområde kl 14. Fler insekter i trädgården – föredrag med Christina Winter, som har kommit ut med boken trädgårdsmyller www.christinawinter.se