Vargen i Skandinavien, referat forskarföreläsning

Folkuniversitetet Dalarna bjöd i mitten av april tillsammans med Naturskyddsföreningen i Rättvik in till en föreläsning om vargen i Skandinavien. Kvällens föreläsare var Håkan Sand, projektledare för det Skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv. Med över 20 års forskning om rovdjur har Håkan Sand gedigen kunskap om vargen i Skandinavien.

Intresset för föreläsningen var stort och ett 80-tal personer kom för att lyssna till föreläsningen på Rättviks kulturhus. Håkan Sand, som arbetar på Grimsö forskningsstation, Sveriges Lantbruksuniversitet, berättade om den aktuella forskning som pågår om vargens förekomst i Skandinavien. Publiken fick lära sig hur vargens förekomst påverkar bytesdjuren och vilken effekt vargen har på andra arter i ekosystemet. De fick även svar på frågor som: Hur samspelar vargen med andra stora rovdjur som björn och järv? Hur påverkar det faktum att vi lever i en värld där människan har stark inverkan på flera olika nivåer i ekosystemet genom till exempel jakt och skogsbruk?

Föreläsningen är en av många forskarföreläsningar som Folkuniversitetet Dalarna erbjuder inom sin folkbildningsverksamhet under året.

-Genom forskarföreläsningar ger vi människor möjlighet att ta del av pågående forskning direkt från forskaren, utan mellanhänder och tolkningar, säger Sofia Möller Skog, Folkuniversitetet Dalarna. Det är viktigt att ge utrymme för frågor och diskussion i samband med föreläsningarna, eftersom kunskap är en pågående och föränderlig process. Kunskap förändrar och ökar möjligheterna till engagemang och delaktighet i samhällsutvecklingen. Folkuniversitetet vill vara en viktig aktör i det.

Sofia Möller Skog, Folkuniversitetet Dalarna

Den 27 nov kommer Håkan till Ludvika.