Årets miljöhjälte till Falun

Livets mångfald! Hur och varför ska vi bevara arter?
16/4 kl 18.30 Kulturhuset tio14, Falun

Den 16 april kommer Årets miljöhjälte 2017, Rebecka Le Moine, till Falun för att föreläsa om biologisk mångfald. Föreläsningen är en del av en turné med ungefär 20 stopp runt om i landet där Rebecka pratar om en av vår tids viktigaste frågor – förlusten av biologisk mångfald och vad vi kan göra för att förhindra den.

Föreläsningsturnén utgör en del av upptakten inför Biologiska mångfaldens dag 22 maj, ett initiativ som sker i samarbete med Naturskyddsföreningen. Då arrangerar Sveriges naturorganisationer en mängd aktiviteter runt om i landet för att få ut allmänheten i naturen och för att belysa vikten av den biologiska mångfalden.
Bakgrund:
Rebecka Le Moine tog 2017 initiativet till att ena Sveriges naturorganisationer och naturvänner i att engagera sig i den biologiska mångfaldens dag 22 maj. Det resulterade i att det arrangerades fler än 70 aktiviteter runt om i landet med fokus på biologisk mångfald. Hösten 2017 utsågs Rebecka till Årets miljöhjälte av WWF för sin insats, med motiveringen att hon ”lyckas med konststycket att göra biologisk mångfald intressant för alla. Hon såg till att FN:s årliga internationella dag för biologisk mångfald den 22 maj i år blev en stor manifestation i hela Sverige”. Malena Ernman var den andra miljöhjälten.

Läs mer på: