Miljövänliga Veckan, tema tvål

På lördag startar Miljövänliga Veckan. I år handlar det framför allt om hur tvålen, som många använder flera gånger varje dag, påverkar miljön och hälsan. Naturskyddsföreningen uppmuntrar kaféer, skolor, gym och arbetsplatser att anta ”Tvålutmaningen” för att visa att man bryr sig om sina kunder och miljön.
– I Sverige använder vi nästan 9 liter tvål och duschkräm per person och år. Det är inte ovanligt att tvålen, som ska göra oss fräscha, innehåller ofräscha ämnen. Sådant som kan ge kontaktallergi, påverka hormonsystem i kroppen och vara giftigt för livet i vattnet, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningens kansli Gävle-Dala.
För en vanlig konsument är det inte enkelt att veta vilka ämnen man ska undvika då innehållsförteckningen på en vanlig handtvål är svår att förstå sig på. För att lättare göra ett bra val rekommenderas miljömärkningarna Bra Miljöval och Svanen.
– Vi vill att butikerna satsar på fler miljömärkta produkter och gör de lätta att hitta för oss kunder. Precis som man gjort med ekomaten, säger Denise Fahlander, kontaktperson för Handla Miljövänligt-nätverket i Gävleborg.
– Vi utmanar också arbetsplatser, kaféer, skolor, gym och bad att anta Tvålutmaningen. Alla som byter till eller redan har miljömärkt tvål kan få en fin skylt att sätta upp bredvid tvålen.
Under kampanjveckan finns Naturskyddsföreningens medlemmar ute och informerar om tvål och miljömärkning.
Aktiviteter och kontaktpersoner i Dalarna:
Dalarna och Mora: Workshop på fortbildning för pedagoger, KNUT-dagen, 4 okt vid Framtidsmuséet i Borlänge. Tvålutmaningen och utställning på biblioteket i Mora. Lillian Lundin Stöt 070-273 91 55.
Falun:
– Utställning + infospridning på Biblioteket, Friskis&Svettis, Lugnet. Även kontakter/info med skolor, förskolor, butiker
– Kontakter med caféer och restauranger i Centrum ang. Tvålutmaningen
– Kontakter med Landsting och kommun, Länsstyrelsen m fl. Hur ser era inköp av tvål ut?
Birgitta Johansson 070-651 41 07
Leksand: Infobord i foajén på Hotell Dalecarlia i Tällberg hela veckan, bemannat vid flera tillfällen. Lotte Schwarz 0247-153 80
Rättvik: Utställning på kulturhuset. Lillian 070-273 91 55
Orsa: Birgitta Quintino 076-786 21 50
Avesta: Info på Kungsgatan i Avesta centrum 5 okt kl 13-16. Kristina Hallin 070-345 09 47.
Säter: Info utanför Coop 7 okt kl 10-13. Karin Stigsdotter 070-475 63 03.
Malung-Sälen: Info i butiker fr o m v. 40. Bertil Helmersson 0280-702 50.
Ludvika: Vi kontaktar de vi hinner med, som har kundtoaletter. Utställning av tvålar och affischering på Öppna förskolan, familjecentralen VillGott. Gunilla Lundborg 070-6385548, gunilla_lundborg@telia.com.
Om Miljövänliga Veckan
Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40 – i år 30 september till 8 oktober – och brukar betyda en enorm aktivitet runt om i landet. Målet är att få konsumenter att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa istället. Tack vare bland annat Miljövänliga Veckan blir sortimentet i butikerna allt mer miljöanpassat.

3 thoughts on “Miljövänliga Veckan, tema tvål

1. Hej !
    Vet ni om att det är p l a s t i de flesta hudvårdsprodukterna ??Mycket svårt att klura ut om det finns någon som är utan ….och fiskarna….???Hälsningar Monica

2. Absolut, det vet vi. Ser du ord som polyethylene, polypropylene, polyethylene terephthalate, polymethyl methacrylate och nylon bland ingredienserna i din hygienprodukt så innehåller produkten plast. Välj istället produkter som är märkta med Bra miljöval, Svanen, EU Ecolabel, Cosmos organic eller Natrue, så slipper du mikroplasterna.
    Läs gärna mer på https://www.naturskyddsforeningen.se/havsplast