Mer folk på ängarna!

Slåtterintresserade i Gävle-Dala träffades i Hofors för att inspireras. Anders Janols inledde med att visa bildspel om Åtgärdsprogram för hotade ängssvampar http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/publikationer/rapporter-2012/Pages/201210-angssvampar-i-dalarna.aspx Han berättade även om länsstyrelsen Dalarnas slåtter-gäng och visade roliga bilder där det bjöds på enbärsdricka och asylsökande hjälpte till med slåttern t ex.

Läget är oroande. En inventering av Dalarnas ängar 1988-90 gav 440 objekt. Vid en uppföljning 2012 fanns det endast kvar 150 lie- eller balkslagna ängar på ca 30 ha.

– Det är viktigt att jobba med människor och föra dialog så man får markägarna med sig, anser Anders Janols. På flera ställen fick slåttergänget övernatta, markägare spelade fiol för dem m.m. En mycket uppskattad hjälp!

– Ta er inte vatten över huvudet, börja med små blomrutor bara.

Läget är lika oroande i Gävleborg.

– I Hofors fanns 10 utpekade objekt i ängs- och hagmarksinventeringen 1988-90 och endast 2 hävdas idag, sa Barbro Risberg, ordförande i Hoforskretsen.

– På Iggön utanför Gävle hade vi 3-4 fältgentiana som ökade till 950 exemplar efter några års slåtter, berättade P-O Ericksson från Gävlekretsen. Det finns hopp!

Att få bort gräset är det viktigaste. Det behövs mer folk på ängarna!

Hur kan vi bli fler på ängarna?

• Visa goda exempel, gärna där mycket folk rör sig. Börja i det lilla!
  • Samarbeta med hembygdsföreningar, jaktlag, länsstyrelsen, förskolor, skolor, folkhögskolor.
  • Dela ut räfsor på Arbetsförmedlingen!
  • Fika är viktigast! Eller bjud alla som hjälpt till på middag, som Nordanstig.
  • Säg åt folk att bara komma, ha liar att låna ut, folk som slipar etc.

Hur går vi vidare?

• Karta över vilka ängar som slås, av Naturskyddsföreningen i första hand.
  • Ängsnätverk. Motion till riksstämman.
  • Bjud in varandra till slåtterängar medan det blommar. Slåtterkalender.
  • Guidning av olika experter.
  • Gå ut till media med att man kan börja med en liten ruta bara, att det är så enkelt.

Läs hela referatet: Slåtterträff i Hofors minnesant med bilder

1 thoughts on “Mer folk på ängarna!