Marcus Eldh: Många fler kan jobba med naturbaserad turism!

Den prisbelönte turismentreprenören Marcus Eldh, som bor i Sundborn, föreläste på Naturskyddsföreningens länsträff i Bjursås. Han driver företaget Wild Sweden och har bland annat förärats Stora Turismpriset och fått sin varg- och älgsafari med på Geografic Travelers ”50 tours of a life time”.

– Vi lockar turister från 75 länder, berättade Marcus Eldh. Våra vanligaste gäster är äldre engelsmän som är mycket beresta.

retagets vision är att leverera upplevelser i världsklass och vara en förebild i utvecklingen av mer naturbaserad turism i Sverige.

Till Sverige kommer det in över 100 miljarder i inkomster från utländska turister enligt Tillväxtverkets siffror för 2016. Flera olika undersökningar visar att 80-90% kommer för naturen! Allt fler inser att naturturism betyder intäkter för Sverige.

– Jag står inte på barrikaderna för varg eller är emot skogsbruk generellt. Men jag delar gärna med mig av hur naturturism kan bli en inkomstkälla för många fler och hur det skapar jobb på landsbygden.

WildSweden omsätter c:a 3 miljoner kronor per år och bidrar med tre året runt-arbeten på landsbygden. Det mesta går till moms, boendeanläggningar, restauranger, lokala guider, fordon och utrustning. Ca 10% blir vinst.

– Turismen drar redan in mycket pengar och skapar många jobb. Men en förutsättning för att vi ska kunna bevara och utveckla turismen är att vi även bevarar och utvecklar naturen, både till innehåll och till utseende. Landskapsbilden är viktig. Med ökande turism får vild och vacker natur ett allt högre ekonomiskt värde. Det gör att traditionella industrier kommer att behöva ta större hänsyn till turismen.

Det hela började med att Marcus utbildade sig inom databranschen, men ville inte jobba med det. Han är uppvuxen med paddling, bärplockning, längdåkning och blev nyfiken på naturguidning.

Jag hamnade bland orangutanger på en vandring i Sumatras regnskog. Jag var mest intresserad av vad guiderna hade för utbildning, men de hade oftast ingen. De var lokalbefolkning med ett genuint intresse för människor och sin omgivning.

En dag hörde Marcus ett samtal på Turistbyrån i Skinnskatteberg.

– Nu har vi åkt ända från Österrike. Var finns det älgar? Turistbyrån skickade dem till Skansen! Där det finns tre älgar i hägn. Hur många finns det i Västmanland – tusentals. Där och då bestämde jag mig för att bli älgguide!

Han startade en hemsida med lånade bilder på en indonesisk minibuss, en finsk timmerstuga och kanadensiska älgar. En ryss hittade websidan år 2002 och ville boka en älgsafari. Två österrikare bokade också in sig. Sydamerikaner och kineser bokade in sig veckan efter.

– Jag tittade på listan ”50 tours of a lifetime” och vad de gjort. Jag lärde av Sumatras djungelguider, Kanadas älgguider m.fl. Först tänkte jag att jag bor i ett jättetråkigt land. Bara vanlig skog, ingen regnskog. Alla djur är bruna eller grå i princip. Men kunderna som kommer till Skinnskatteberg har inte samma förväntningar som på Borneo eller Sumatra. Det gäller att överträffa kundernas förväntningar!

De som reser med Wild Sweden kommer mycket för att träffa guiderna och andra deltagare i första hand. De vill bo på ett litet hotell/gästhem och äta lokalproducerad mat.

– Vi lägger mest fokus på upplevelsen. Om man sen får se djur är det en bonus. Gästerna kommer för att uppleva naturen där älg och bäver finns, men de vill inte nödvändigtvis se dem. När vi införde älg- och bävergaranti blev det faktiskt bara negativt.

Wild Sweden anlitar lokala guider. De anser att social kompetens och lokalkännedom är det viktigaste. De anlitar också experter som föreläsare om t ex varg, björn och skog.

Vi skulle vilja involvera fler lokala experter, till exempel fågelkunniga som kan visa upp fågelmatningar och berätta på engelska.

Marcus visade en suggestiv paddlingsfilm som Jakob Wallin i Svärdsjö gjort. De vanligaste reflektionerna gästerna har är: var är alla människor och vad tyst det är. De vill se och uppleva stjärnhimlen, skogen, sjöarna, elden.

– Jag brinner för att fler ska känna och förstå att vi människor är en del av naturen och att övertyga fler om att vild natur är det mest värdefulla vi har, avslutade Marcus. Många fler skulle kunna jobba med naturbaserad turism!

Text och foto: Lillian Lundin Stöt

Se www.wildsweden.se