Torråsens avverkningshotade naturskog måste skyddas

Torråsens naturskog är akut hotad av avverkning. Området ligger i Orsa kommun mellan Tjåbergets och Stopåns naturreservat, söder om Ämåsjön. Det angränsar också till Norra Rensjöberget skyddsvärda men oskyddade naturskog. Avverkningsområdet ingår i en helhet, ett sammanhängande naturskogslandskap på uppskattningsvis 150 hektar. De delar som ska avverkas ligger vackert intill en myr som naturlig gräns.

Vid ett snabbesök i en del av det planerade avverkningsområdet 28 september kunde Bengt Oldhammer hitta 7 rödlistade arter och flera signalarter på skyddsvärd naturskog, bland annat lappticka och skrovellav.  Sådan skog ska inte avverkas. Avverkningen får ses som en första utstuderad attack av Korsnäs eftersom man medvetet splittrar upp, fragmenterar, området. Vad händer efter denna första avverkning? Dessutom var ingen av artförekomsterna bandad för hänsynstagande, däremot några gamla tallar på flera hundra år samt en lika gammal grov låga. När det finns sådana träd och strukturer i en naturskog ska man inte avverka skog.

Torrasen-maste-skyddas-anser-orsa-skogsgrupp-naturskyddsforeningen

Länsstyrelsen Dalarna anser även de att området inte ska avverkas.