Många idéer för att påverka verkligheten

Förra helgen träffades knappt 30 medlemmar i en härlig miljö på Lindsbergs kursgård utanför Falun till en gemensam konferens för Gävleborg och Dalarna. Temat var ”Påverka verkligheten” och ett konkret mål att skapa studiecirklar. Särskilt roligt var det att flera nya ansikten dök upp!

Lillian på det reg. kansliet berättade om några av planerna för 2016 (bildspel Gävle-Dala) och redovisade svaren från en medlemsenkät (bildspel resultat + bilaga det här är jag stolt över att föreningen gör). Populärast bland önskade utbildningar av de som svarade på enkäten var att lära känna naturen där de bor, solenergi, Handla Miljövänligt, biologisk mångfald, jordbruk och mat, kemikalier och naturguidning.

Studiefrämjandets repr. Bernt berättade om hur vi kan samarbeta på ett bättre sätt (presentation Studiefrämjandet). Svante från rikskansliet berättade om Naturskyddsföreningens verksamhetsriktlinjer och gav tips om kommunal politisk påverkan, skog och naturvård samt klimat och hållbar omställning.

På eftermiddagen diskuterades idéer till studiecirklar. Det kom upp idéer om tillsammansodling i Rättvik, introduktion till svensk natur för nyanlända, att stärka nuvarande skogsnätverk/skogsgrupp genom kurser i avverkningsanmälningar och digitala kartor, naturvårdskurs för markägare, bevara våra rovdjur, jord- och skogsbruk i nya former, inventera ekofrisörer, peppa butiker, planera inför Miljövänliga Veckan – tema Bovarna i badrumsskåpet, hållbart boende samt gruvor.

Mat och fika var helt vegetariskt och mycket gott. Se bilder på www.facebook.com/naturskyddsforeningen.dalarna