Vi förstår allvaret med klimatförändringarna!

Den 30 november till 11 december möts världens FN-länder i Paris. Målet är att enas om ett nytt globalt klimatavtal. Redan nu vet vi att de löften om utsläppsminskningar som olika länder lämnat in till FN inte räcker för att klara målet på max två graders temperaturökning jämfört med förindustriell tid. Löftena pekar istället mot en temperaturökning på mellan 3 och 4 grader fram till år 2100.

Enligt uppgifter från bland annat Naturvårdsverket innebär en höjning på 3-4 grader att havsytan kan stiga med en halvmeter. Om uppvärmningen leder till att stora landisar på Grönland och i Antarktis börjar smälta kan havsytan stiga betydligt mer. Miljoner människor riskerar sämre hälsa när insekter och sjukdomar sprider sig. Tillgången på dricksvatten kan bli sämre och många växter och djur hotas av utrotning när deras livsmiljöer förändras så snabbt att de inte hinner anpassa sig. Ett varmare klimat bedöms även leda till mer extremt väder som långa torrperioder och häftiga regn. Ytterligare torka i redan torra områden kan driva miljontals människor på flykt undan vattenbrist och svält. Många människor på jorden drabbas redan nu av den globala uppvärmningen. Ännu fler kommer att drabbas i framtiden, och framför allt de som är fattiga. För oss i Sverige blir det allt tydligare att det som händer i övriga världen kommer att, på olika sätt, påverka även oss.

Det är lätt att känna sig maktlös. Men lösningarna finns och vi har inte ännu på allvar försökt att ställa om. Det är få länder har så goda förutsättningar att minska utsläppen som Sverige som är ett rikt land med god tillgång till både naturresurser och tekniskt kunnande.

Sverige kan visa att det går att förena en ambitiös klimatpolitik med en god välfärd

Om inte Sverige klarar klimatomställningen, vem ska då göra det?

Klimatforskaren och professorn, Johan Rockström konstaterar att ”Vi är den första generationen som påverkar hela planeten, och vi är den sista som kan göra något åt problemen. Men vi agerar som att Tellus har en förkylning när det handlar om cancer.” Vi är många – både i Sverige och i övriga världen – som känner stor oro.   Vi vill sätta press på politikerna i att fatta de nödvändiga besluten inför klimatmötet i Paris. Söndagen den 29 november kommer därför manifestationer äga rum i hela världen samtidigt. Vi samlas på drygt 1900 platser i ca 170 olika länder.

I Falun samlas vi på Stora Torget kl. 14 för att, tillsammans med människor över hela världen, manifestera för klimatet. Ett 30 – tal lokala organisationer står bakom manifestationen. Det blir det tal, musik och gemenskap. Tillsammans ska vi klara det!

Budskapet till våra förhandlande politiker är att:
– vi står bakom kraftfulla och bindande miljömål
– världens rika länder rättvist stöttar de fattigare för att klara detta
– vi lokalt är redo för den nödvändiga omställning som krävs

Vi hoppas att många sluter upp i Falun för att visa att vi förstår allvaret. Om vi väntar ytterligare kan det vara försent.

Naturskyddsföreningen  Falun