Åtta vargar får skjutas i Dalarna

Länsstyrelsen Dalarna har tagit beslut om licensjakt på varg. Högst 8 vargar får skjutas och endast i Lövsjöreviret, norr om Fredriksberg. Läs mer på http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/licensjakt2/Pages/licensjakt-pa-varg-2016.aspx
– För mig är det närmast obegripligt att man återigen sätter igång en rekordstor jakt på varg. Det är nu ännu fler som ska fällas än under fjolårets jakt. Det rimmar inte med min bild av Sverige att en stor andel av en fridlyst art återigen ska skjutas av. Vargen har en ekologisk roll att fylla, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.
– Problemvargar kan fällas med hjälp av skyddsjakt. Det är ett mycket bättre sätt att ta hand om de förhållandevis begränsade problem som finns, än en sådan här omfattande jakt. Resurser borde också satsas på metoder som förebygger angrepp, såsom rovdjursstängsel, säger Johanna Sandahl.

–  Vi i Naturskyddsföreningen ska nu sätta oss ner och titta på besluten och fundera på om vi ska överklaga dem. Det ser ut som om länsstyrelserna har gått emot rekommendationerna som Naturvårdsverket skickade ut i oktober, där siffran 7 procent av vargstammen nämndes. Dagens jaktbeslut handlar om över 10 procent av vargstammen, anser Oscar Alarik, Naturskyddsföreningens jurist.

One thought on “Åtta vargar får skjutas i Dalarna

1. För mig är det totalt obegripligt hur naturskyddsföreningens ordförande kan argumentera på det här sättet. Låt oss först och främst vara överens om vissa obestridliga fakta i detta.

1. Vargen är INTE utrotningshotad det finns andra arter som är betydligt mer hotade, bl.a. sådana som vargen äter. (Ja kanske inte älgen, eller ren då…)

2. Vargen är ett uteslutande köttätande rovdjur, och stammen kan inte tillåtas växa till den storlek som den en gång hade då det kommer att påverka så många andra verksamheter i naturen negativt. (Renskötsel, fäboddrift, friluftsliv, o.s.v).

3. Jag trodde i min enfald att naturskyddsföreningen var till för att skydda naturen. Inte att ni hade valt ut ett rovdjur som sliter andra djur i naturen i stycken och förföljer dem i dagar tills dess att de rasar ihop av utmattning. Som det enskilt viktigaste djuret att i alla lägen ifrågasätta all jakt på detta djur som gladeligen jagar både hundar och andra djur när de känner för det.

4. Till sist Jakt på varg är ofrånkomligt. Jag håller till vissa delar med dig om att skyddsjakt är ett bra sätt att begränsa problemindividers möjligheter att t.e.x. förstöra enskilda samebyars försörjning. Men skyddsjakten måste även kompletteras med licensjakt i vissa lägen. T.ex. den som länsstyrelsen beslutat om i Dalarna 2016.