Seminarium om ekologisk produktion, 11 nov Sthlm

Seminarium om
Ekologisk produktion – på väg mot ökad hållbarhet…eller inte?
-Vilka steg är viktigast?

När: 11 november kl 8.30 – 12.00
Var: Naturskyddsföreningens kansli, Åsögatan 115, Stockholm

Ekobönder från hela landet, konsumenter och sakkunniga träffas en förmiddag för att diskutera vilka steg som behöver tas för att utveckla ekologisk produktion åt rätt håll. En hel del av utvecklingen går i riktning mot ökad hållbarhet, men inte allt. Till exempel är ekolantbruket idag beroende av importerad soja och inköpt växtnäring och på mer än 80 % av ekoarealen produceras foder. Kommer framtidens konsument att köpa det?

Vi har bjudit in några inledare.
Svante Kaiser – lantbruksentreprenör, Halltorps mejeri, Trollhättan
-Vad skulle framtidens konsumenter gilla med min produktion? Vad gillar jag själv?
Elin Röös – post doktorand SLU – fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap.
– Vad ska vi äta i framtiden? Hur ska det produceras? Hur kan ekolantbruket bli mer en del av lösningen?
Eva Salomon docent i markvetenskap SLU
-Hur kan vi få ett bättre kretslopp i den ekologiska produktionen? Vilka är framtidens ekologiska gödselmedel

Vad tycker du är viktigt att satsa på för att utveckla ekoproduktionen åt rätt håll? Kom och säg vad du tycker!
eva.hagstrom@naturskyddsforeningen.se