Cykeldag för klimatet 6 sept

I år drar Naturskyddsföreningen igång en ny aktivitet på klimat- och cykeltema, den 6 september. Häng på!

Naturskyddsföreningen vill klimatmaxa politiken. En av pusselbitarna i en klimatmaxad politik är ordentliga satsningar på cykeln. Idag är cykeln undanskuffad i politiken, istället får bilen mest hjälp av staten. Vet du till exempel hur mycket av Sveriges infrastrukturpengar som går till cykelbanor? Inte ens EN procent! Ändå sker var tionde resa i Sverige på cykel.

– Det här vill vi förändra, säger Lillian Lundin Stöt på Naturskyddsföreningen Dalarna. Vi vill cykelchocka Sverige! Därför anordnar vi en nationell cykeldag den 6 september. Då ska vi ha kul med våra hojar, samtidigt som vi sätter tryck på politiker och sprider ordet om cykeln som en av framtidens klimatsmartaste lösningar.

Cykeldag för klimatet!

Bälter Swens Torg, Mora

Moras snabbaste däckbytare! Tävling kl. 11.00. Lunch för två i pris.

Prova elcykel, liggcykel m.m. Cykel-quiz.

Presentation av valenkät – vad tycker Moras politiker om natur och miljö?

Kontakt: Lillian Lundin Stöt 070-273 91 55

Leksand

Med Studiefrämjandet på Kulturnatten. Kontakt: Annika Varghans 070-224 82 68

Dala-Järna

I samband med cykelbingo. Kontakt: Jessica Brännkärr 076-822 48 05

– Cykeln måste väl vara en av världens bästa uppfinningar? Smidig, snygg, hälsosam, ekonomisk och frihets-känsloframkallande. Och det feta plusset: cykeln släpper ut noll koldioxid när vi kör den. Heja cykeln och alla vi miljontals svenskar som glider fram på hoj!

Men. Vi har ett problem. Vi rullar ofta fram på cykelbanor som är dåligt planerade, dåligt skyltade eller dåligt underhållna. Ibland finns det inte ens en cykelbana! Det beror på att cykeln inte varit någon prio när städer och vägar planerats.

Det är dags att tänka nytt! Vi i Naturskyddsföreningen vill klimatmaxa politiken. Vi vill att Sverige ska visa resten av världen att vi kan satsa stenhårt på klimatåtgärder, samtidigt som vi lever gott. Det finns massor av spännande lösningar som bara väntar på oss. En av dem stavas: cykelchock!

Läs inspirerande exempel på cykelsatsningar i andra länder på https://www.facebook.com/naturskyddsforeningen?fref=ts

Cykeln blir något konkret att samlas kring, en positiv markör, något att vara för istället för mot.

– Cykeln har många egna nyttor värda att lyfta och blir samtidigt en symbol för den framtid vi vill skapa, säger Sanne Kasemets, samordnare för Klimatnätverket. Cykeln blir också en ingång för att prata om kommunala infrastruktursatsningar, lokala och regionala klimatmål och klimatpolitik.

klimatnatverket@naturskyddsforeningen.se, Sanne Kasemets 0708-72 86 95