Rapport Kemikaliebantarna

Naturskyddsföreningen Dalarna har bedrivit projekt Kemikaliebantarna som en studiecirkel på distans via Studiefrämjandet. De deltagande hushållen har fått uppdrag och redovisat via e-post. Resultaten har sammanställts och mailats ut tillsammans med flera tips på kemikaliebantning. Uppdragen var följande:

1. Mat: inventera kylskåp, skafferi och frys efter miljömärkta produkter resp. tillsatser
  2. Hygienprodukter: banta badrumsskåpet, leta värstingar resp. miljömärkt
  3. Plastbanta: rensa det som luktar, är kladdigt, PVC etc
  4. Bygg/inredning: gör golvtest om PVC
  5. Städning: testa tre husmorstips
  6. Textilier: rensa garderoben, kolla ursprungsländer och miljömärkning

Flera citat vittnar om hushållens reflektioner och ändrade beteenden. Kemikaliebantarna har varit en ögonöppnare, även om många av hushållen redan var mycket medvetna.

Några av kemikaliebantarna har gått med i Naturskyddsföreningens nystartade kemikalienätverk Falun/Borlänge för att jobba vidare med frågorna på olika sätt.

Lär mej massor av nytt för varje uppdrag och gör nu mer medvetna val, det känns bra.
Det är lite jobb, men det är även skönt när man har gått igenom och fått en del rensat 🙂

Läs hela rapporten.