Betraktelse miljötänk hos äldre och yngre

Jag skulle betala på mataffären nyligen och den unga kassörskan föreslog att  jag skulle ta med mina egna kassar eftersom plastpåsar inte är bra för miljön.

Jag bad om ursäkt och förklarade att vi inte hade det här miljötänket i våra dagar. Kassörskan svarade att det är problemet. ”Er generation brydde sig  inte tillräckligt för att bevara miljön till kommande generationer.” Hon hade förstås rätt i en sak – vår generation hade inte miljötänket på ”vår tid”.

Men vad hade vi i vår tid? Efter långt funderande och sökande djupt i min egen själ insåg jag vad vi hade.

Då hade vi mjölkflaskor som vi lämnade tillbaka, läskflaskor som vi pantade. Butiken skickade tillbaka dem till tillverkaren, som tvättade dem och återanvände. Så de var verkligen återanvända flera gånger. Men vi hade inte miljötänk.

Läs hela artikeln med många fler exempel ”icke miljötänk” på http://orsa.naturskyddsforeningen.se/2014/05/01/miljotank-hos-aldre-och-yngre/