Bedrövligt att satsa på flygplatsen i Sälen!

Det står nu klart att Sälens flygplats får 250 miljoner i bidrag. Ett beslut som går helt stick i stäv med vad vi behöver göra för att hindra katastrofala klimatproblem. Naturskyddsföreningen Dalarnas ordförande Ulla Magnusson är mycket upprörd:

– Hur kan man satsa så mycket regionala och statliga pengar på något som förstör klimatet så mycket? Varför inte satsa dessa pengar på järnvägen, t ex Västerdalsbanan?

Delar av jorden obeboelig vid fyra graders temperaturökning!

Effekter av klimatförändringarna är tydliga och väldokumenterade på alla kontinenter och i haven, på kort och lång sikt. Det säger FN:s klimatpanel IPCC i sin senaste rapport, som släpptes i måndags (http://www.ipcc.ch/ ). De extrema väderhändelserna blir fler, översvämningarna blir värre, skördarna sämre. Många naturliga ekosystem kan kollapsa.

Rapporten handlar också om riskbedömningar inför framtiden, och utgår då från två mycket olika scenarier: ett där vi lyckas begränsa temperaturhöjningen vid seklets slut till två grader över medeltemperaturen för 150 år sedan och ett där temperaturen har stigit med fyra grader.

I det första fallet kan konsekvenserna av klimatförändringarna fortfarande vara hanterliga, men där kommer vi nog tyvärr inte att hamna. Vid en fyragradig temperaturökning kommer delar av planeten att bli obeboeliga under den varma årstiden. Dessutom talar rapporten om att hundratals miljoner människor vid kustområden kommer att drabbas av översvämningar och stormfloder.

– Det scenariot måste vi till varje pris undvika. Det är hela rapportens huvudbudskap, säger Lennart Olsson, professor i geografi vid Lunds universitet och en av rapportens författare.